Tässä blogissa tarinoin sotahistoriasta, -teknologista, politiikasta ynnä muusta asiaan liittyvästä. Tekstit ovat joko omia sekä osaksi tai kokonaan lainattuja joko internetistä tai alan kirjallisuudesta.
Aselajeja
T-72M, F-18 C/D Hornets, Hamina class Missileboat Pori
Leopard 2A6 - taistelupanssarivaunu (MBT) - Saksan väreissä
Suomi ostaa Hollannista sata käytettyä
Leopard 2A6 – taistelupanssarivaunua. Puolustusministeri Carl
Haglund (r) hyväksyi hankintaesityksen torstaina.
Leopard 2A6-sarjan vaunuja kuvaillaan maailman parhaiksi taistelupanssarivaunuiksi.
Saksalasivalmisteiset panssarivaunut
eroavat Suomen vahoista ”A4-Leopardeista muun muassa tulivoimassa
ja liikkuvuudessa. ”Kyseessä on maailman paras
taistelupanssarivaunu- tai ainakin yksi parhaista” kehuu
prikaatikenraali Petri Hulkko Puolustusministeriöstä.
Hollannista hankittavilla Leopardeilla
on ajettu keskimäärin 13 000 -15 000 kilometriä. Pääaseilla eli
kanuunoilla on ammuttu keksimäärin muutama sata laukausta. Kaupan hinta on 199,9 miljoonaa euroa.
Hankita ei vaadi lisärahoitusta, sillä se sisältyy
puolustushallinnon budjettikehykseen.
Hankintasopimus allekirjoitetaan
Hollannissa viikon 4 alkupuolella, ja vaunut toimitetaan Suomeen
vuosina 2015- 2019.
Leopard 2A6-vaunuja on käytössä muun
muassa Saksassa, Espanjassa, Portugalissa, Kreikassa ja Kanadassa. Ne
ovat sotilaiden mukaan ,merkittävästi parempia kuin Suomessa nyt
käytössä olevat 2A4-malllit. ”2A4 ei vastaa enää nykypäivän
taistelukentän olosuhteita”, Hulkko arvioi.
Suomi osti 124 Leopard - vaunua
2000-luvun alussa käytettyinä Saksasta. Myöhemmin käytettyjä
Leopardeja ostettiin vielä lisää niin, että nykyisin
kokonaismäärä on 139 vaunua. Ne säilyvät elinkaarensa loppuun
operatiivisessa käytössä ja reservin kalustona.
Suomalainen Leopard 2A4 itsenäisyyspäivän valtakunnallisessa paraatissa Lahdessa 2005
Hollannista ostetut uudet vaunut
sijoitetaan Panssariprikaatiin Parolannummelle. Varusmiehiä
koulutetaan vanhoilla Leopardeilla vuoteen 2017 asti. Suomalaiset
sotilaat lähtevät Hollantiin koulutukseen kevään tai kesän
aikana. Leopardeja tulee Suomeen 15-20 vaunun vuositahtia ensi
vuodesta alkaen.
1. Leopard 2A6 painaa 59,5 tonnia. Se
on 11 metriä pitkä, kolme metriä korkea ja 3,8 metriä leveä.
2. Panssarivaunun enimmäisnopeus on 68
km/h ja peruutusnopeus 31 km/h. Liikkuvuutta helpottaa uusi
peruutuskamera.
3. Vaunun pääase on 120-millimetrinen
panssarivaunukanuuna. Sen avulla voidaan saavuttaa parempi
läpäisykyky kuin nykyisten vaunujen putkella.
4. Sähköinen vakain sekä uusittu
ohjauselektroniikka ja etäisyysmittari lyhentävät ampuma-aikaa ja
parantavat osumatodennäköisyyttä.
5. Vaunuissa on nykyisiä vaunuja
parempi ballistinen suojaus eli panssarointi ja sisäpuolinen
sirpalesuojaus.
Itse olen käynyt eri kotimaisilla ja
ulkomaalaisilla sotilaskeskustelupalstoilla sekä tutkinut muitakin
military-sivujen kirjoituksia. Kaikissa kyseinen Leopard-vaunu on
rankattu yhdeksi maailman parhaista vaunuista. Monien mielestä vaunu
on tällä hetkellä paras.
Se on voittanut monissa vertailuissa
Yhdysvaltalaisen M1 Abramsin ja poikkeuksetta kaikissa se on laitettu
paremmaksi kuin venäläisten T-90. Toisaalta myös ”vanhasta”
Leopardin 2A4-vaunusta sanotaan, että se päihittää kyllä kaikki
venäläisten vaunut vieläkin. Tästä viimeisestä väittämästä
voi tietenkin olla montaa mieltä. Kuitenkin voi hyvllä omalla
tunnolla sanoa, että Suomi saa tarkoituksiinsa erinomaisen
puolustuksen työkalun. Kaiken lisäksi mitä sitä menee ostamaan
uutta keskinkertaista kalliilla kun saa priiman käytetyn halvalla.
M1 Abrams
T-90
Blogitekstissä olen käyttänyt apuna Helsingin Sanomien artikkelia (HS 17.1.2014).
24.12.1943 vietettiin jatkosodan
kolmatta joulua. Sodan kulku oli kääntynyt kuluneen vuoden aikana
Saksalle lopullisesti tielle kohti tappiota. Neuvostoliitto oli
voittanut suurtaistelut Stalingradissa kuten myös Kurskissa. Saksan
armeija oli menettänyt viimeisenkin etulyönti asemansa
itärintamalla. Länsiliittoutuneet olivat voittaneet Afrikassa ja
tehneet maihinnousun Sisiliaan sekä Italian mantereelle. Lisäksi
englantilaiset ja amerikkalaiset jatkoivat Saksan kaupunkien
moukarointia ilmasta käsin. Yhdeksän kuukauden päästä Suomi
tulee olemaan pakotettu tekemään rauhansopimus
Neuvostoliiton kanssa.
Suomalainen parivartio valppaana jatkosodassa
Alkuperäinen kuvateksti: Etulinjan korsuakin juhlistaa joulukuusi. Kuusi on jo koristeltu ja miehet odottelevat kotiseudun lehtiä lukien joulupukin tuloa. Valkeasaari 19.12.1943 - SA-kuva
24.12.1943
Suomen Aseveljien liiton yleinen
kirjakeräys armeijan hyväksi tuottaa n. 80 000 kirjaa. Kirjat
lähetetään rintamalle ja sotasairaaloihin.
24.12.1943
Venäläisosasto hyökkää Maaselän
suunnalla Jolmajärven eteläpäässä olleeseen kenttävartioon. 13
suomalaista murtautuu syntyneen saartorenkaan läpi.
Tunnetun rynnäkkökiväärin suunnitellut venäläinen Mihail Kalashnikov on kuollut 94-vuotiaana.
Hän kuoli maanantaina sairaalassa Udmurtian tasavallassa Izhevskissä, joka oli hänen kotikaupunkinsa.
Miehen luomusta rynnäkkökivääriä AK-47:ää on valmistettu arviolta 100 miljoonaa kappaletta. Ase ei ole erityisen tarkka, mutta se on yksinkertainen ja erittäin kestävä.
Kalashnikov ei koskaan rikastunut neuvostoaikana kehittämällään aseella.
– Työskentelimme sosialistisen yhteiskunnan ja kansan parhaaksi, en ole koskaan ollut siitä pahoillani, hän on sanonut.
Mihail Timofejevitš Kalašnikov (ven. Михаи́л Тимофе́евич Кала́шников, 10. marraskuuta 1919 Kurja, Altain aluepiiri – 23. joulukuuta 2013 Iževsk, Udmurtia)
Hän oli neuvostoliittolainen ja venäläinen asesuunnittelija. Hän toimi maailman yleisimmän ja kuuluisimman rynnäkkökiväärin, nimeään kantavan Avtomat Kalašnikova obraztsa 1947 godan eli AK-47:n pääsuunnittelijana.
Kalašnikov työskenteli ennen eläkkeelle jäämistään Ižmaš-konsernissa, Udmurtian Iževskissä pääinsinöörinä. Hän on saanut lukuisia kunnianosoituksia kuten Sosialistisen työn sankarin arvon, Stalinin kunniamerkin, Presidentti Jeltsinin kunniamerkin sekä Pyhän Andreaksen ritariuden. Presidentti Medvedev myönsi Kalašnikoville Venäjän federaation sankarin arvon hänen 90-vuotispäivänään.
AK-47 on minullekin hiukan tuttu ase - eli nähty ja laukaistu on. Aseesta kirjoitan enemmän myöhemmin.
Aiheesta luin noin vuosi sitten kirjan, "C. J. Chivers - Aseiden ase", jossa kylläkin kerrottiin paljon muustakin sarjatuliaseiden kehityksestä: Gatling, Maxim, M-16 jne. Kuitenkin kirjan pääosissa oli Mihail Kalashnikov ja hänen "lapsensa".
Venäjän ilmavoimien
rakenne on organisoitu uudelleen ja sen kalustoa päivitetään ja
uusitaan. Läntisen sotilaspiirin alueella on merkittävää
ilmavoimaa 14 lentotukikohdassa, meitä lähimpänä Kuolan
niemimaalla, Karjalassa ja Pietarin lähellä.
Ilma-alustyypit ja kiinteäsiipisten
taistelukoneiden arvioidut lukumäärät (suluissa) läntisen
sotilaspiirin tukikohdissa (1.ilmavoimat ja ilmapuolustusvoimat).
Koneiden tosiasiallista lentokunnosta ja käytettävyydestä ei ole
mitään tietoja.
9. Dyagilevo(Ryazan), Erillinen
ilmatankkauseskadrilli, 6950. lentotukikohta
Il-78 ja Il-78M
14. Engels, 6950. lentotukikohta (40-45
konetta)
- Tu-95MS ja Tu-160
7. Moskova
Neuvostoliiton
hajoamisen jälkeen Venäjän ilmavoimia on organisoitu uudelleen ja
neljä kertaa, vuosina 1991, 1998, 2003-2004 ja vuodesta 2009 lähtien
asevoimien kokonais-uudelleenorganisoinnin myötä. Ilmavoimien
osalta organisaatiota on madallettu ja siirrytty
tukikohtaorganisaatioon lentorykmenttien sijasta.
Entisen neliportaisen
Ilma – armeija- Lentodivisioona- Lentorykmentti- Laivue
-komentoketjun sijasta uusi järjestelmä on kolmiportainen:
Operatiivinen esikunta – Lentotukikohta – Laivue. On huomattava,
että Lentotukikohta ei tässä yhteydessä tarkoita fyysistä
tukikohtaa, vaan se on yksikön nimitys. Samalla juuri muun muassa
tämän komentorakenteen lyhentämisen myötä ilmavoimissa on
kadonnut noin 50 000 upseerin virkaa.
Venäjän ilmavoimat
poistaa vanhentuneita konetyyppejä ja korvaa niitä uusilla
mahdollisuuksien mukaan. Uusien koneiden saaminen palveluskäyttöön
on kuitenkin ollut hitaampaa kuin olisi toivottu. Suurimpana
ongelmana ei ole raha, vaan pitkään melko pienellä kapasiteetilla
toimiminen lentokoneteollisuuden tuotannon nostaminen tilausten
edellyttämälle tasolle.
Viimeisimmässä
Venäjän aseistusohjelmassa (GPV-2020), joka ulottuu vuoteen 2020
saakka, on ilmoitettu yli 600 uuden lentokoneen ja 1000 helikopterin
tarpeesta. Niiden hankkimiseen on allokoitu noin 100 miljardia
euroa. Hankintasuunnitelmaa päivitetään kuitenkin koko ajan.
Tukikohtien määrää on vähennetty, mutta jäljelle jääneissä
on laajamittaista korjaus- ja rakennustoimintaa. Läntisen
sotilaspiirin alueella Khalinon tukikohdan remontti valmistui viime
syyskuussa; lisäksi Engelsin ja Kaliningradin Tsikalovski kiitoteitä
on uusittu ja myös Voronezissa remontti alkoi jokin aika sitten. On
huomattava että suuri osa Venäjän merivoimien hävittäjä- ja
pommikonekalustosta on siirretty ilmavoimille. Näihin kuuluvat muun
muassa Itämeren Laivaston Suhoi Su 27 ja SU-27Ub hävittäjät,
Su-24M-rynnäkkökoneet ja Su-24MR-tiedustelukoneet sekä Pohjoisen
laivaston Tupolev TU-22M3-pommittajat. Ilmavoimille nykyään
kuuluvat ilmatuki- ja kuljetushelikopterit palaavat maavoimien
organisaatioon vuoteen 2020 mennessä.
Läntisessä
sotilaspiirissä on nykyään yhteensä nelisen sataa
taistelukonetta,joita puolet on yksi- ja kaksipaikkaisia hävittäjiä.
Hävittäjä -pommittajia on noin 70, raskaita pommikoneita reilut
100 ja kevyitä tiedustelukoneita parikymmentä.
Tupolev Tu-22M pommikone
VIISI
HÄVITTÄJÄTUKIKOHTAA
Venäjän ilmavoimien
hävittäjävoiman ytimen muodostavat Su-27, MiG-29 ja MiG-31-koneet.
Läntisen sotilaspiirin alueella on viisi hävittäjätukikohtaa:
Montsegorsk (MiG-31), Besovets (Su-27), Khotislovo (MiG-31 ja Su-27),
Kalingrad (Su-27) ja Khalino (MiG-29).
Suurin osa
sotilaspiirin 60:stä Su-27 hävittäjästä on päivittämättömiä
27P- ja S-versioita sekä
UB -harjoituskoneita,
joita on kolmisenkymmentä. Niiden ilmasta maahan kyky rajoittuu
raketteihin ja rautapommeihin. Läntisellä alueella vasta tulossa
olevan Su-27SM3-päivitysversion ohjaamosta löytyvät neliväri -LCD
-näytöt ja uusi GPS/GLONASS- satelliittinavigointijärjestelmä.
Maalinetsintä- ja maalinseurantajärjestelmä on uusittu ilmasta –
maahan -ohjuksia varten ja se on liitetty myös
kypärätähtäinjärjestelmään.
Khalino on Läntisen
sotilaspiirin MiG-29-keskus, johon on sijoitettu kaikki
MiG29SMT-hävittäjät (28 konetta) ja UBT -harjoituskoneet (6
konetta). AESA -tutkalla,lasiohjaamolla ja HOTAS:lla (hands-on
throttele and stick) varustettu SMT on paljon kykenevämpi konemalli
kuin sen edeltäjä 29S.
Edeltäjistään SMT
poikkeaa ulkoisesti selkeämmin vielä S-malliakin pitemmästä
kyttyrästä , jossa on muuna muassa polttoainesäiliöt.
Kaksipaikkainen UBT on myös täysiverinen sotakone tutkaohjattuja
ohjuksia lukuun ottamatta. Sekä SMT:ssä että UBT:ssä on
ilmatankkauskyky. Lisäksi Khalinossa on kolmisenkymmentä MiG-29S:ää
ja UB:ta.
MiG-29 SMT hävittäjiä
Vanhojen MiG-31:ien
päivitysohjelma on edennyt hitaasti ottaen huomioon , että se alkoi
jo 15 vuotta sitten. Kun päivityksen sisällöstä päästiin
yksimielisyyteen, ensimmäiset 31 BM:t luovutettiin ilmavoimille
viisi vuotta sitten. Päivitysohjelma viedään loppuun vuoteen 2020
mennessä. Läntisessä sotilaspiirissä on yhteensä
viitisenkymmentä MiG-31:tä, joista kymmenkunta on päivitetty BM
-standardiin.
BM:n ohjaamossa on
monitoiminäytöt ja satelliittinavigointijärjestelmä. Ilmasta
ilmaan aseistusta on kehitetty ja PESA -tutka on päivitetty.
Ulkoisesti BM -mallin erottaa perusversiosta siitä, että
tyypillisen suuret siipiripustimet on vaihdettu pienempiin ja
ohjaamon ylkäpuolella näkyy periskooppi.
MiG-31 täydessä aselastissa
POMMIKONEVOIMAA
Hävittäjä
-pommitajien muodostamaa taktista pommitusvoimaa Läntisessä
sotilaspiirissä on Montsegorskissa , Kalingradissa ja Voronetzissa,
yhteensä noin 70 koneen verran. Uusinta Sukhoi Su-34-tyyppiä löytyy
vain Viribetzusta, yhteensä 10 konetta. Sen tulo palveluskäyttöön
on kuitenkin ollut odotettua hitaampaa, minkä vuoksi on
odotettavissa, että SU-24:n elinkaarta jatketaan yli vuosikymmenen
lopun. Su-25 rynnäkkökoneita ei ole Läntisen sotilaspiirin
laivueissa.
Sukhoi Su-34 pommikone
Yhteensä noin Sukhoi
SuMR ja MIGRB -tiedustelukonetta on Kuolassa ja Voronetzissa. SuMR
-laivastoa ei ole päivitetty mitenkään, mutta muutama edelleen
lentokuntoinen MiG-35RB kone aiotaan pitää päivityksin
entokunnossa vuoteen 2020 saakka. Niihin asennetaan lasiohjaamot,
satelliittinavigointijärjestelmä, uusi elektroninen
tiedusteluvarustus, reaaliaikainen valokuvaus ja video järjestelmä
sekä SLAR- tutka (Side-looking Airborne Radar).
Läntisen sotilaspiirin
alueella sijaitseva pommikonevoima on kaikki suoraan puolustushaaran
esikunnan komennossa. Koneita on kolmessa eri tukikohdassa, joista
meitä lähimmässä, Kuolan niemimaan Olenegorskissa, on 30-35
Tu-22M3:a. Samaa konetyyppiä on noin saman verran myös
Shaykovkassa, Moskovan kaakkoispuolella. Tu-95MS- ja Tu-160 –
strategisten pommittajien tukikohta on vielä kauempana kaakossa,
Engelsissä. Siellä on vajaat kolmisenkymmentä Tu-95MS- ja kaikki
Tu- 160 konetta.
Koska Tu-22M3:ssa ei
ole ilmatankkausmahdollisuutta, sitä ei lasketa strategiseksi
pommittajaksi, vaan ainoastaan pitkän kantaman pommikoneeksi.
Ilmavoimien Olenegorskissa olevat noin 30 konetta ovat peräisin
merivoimilta ja niille tulee sama pommitustehtäväkuva kuin
merivoimissa.
Modernisoituja
versioita, Tu-22M3M, pitäisi olla yhteensä noin 30 konetta vuoteen
2020 mennessä. Ne pystyvät käyttämään aikaisempaa laajempaa
asevalikoimaa ja saavat myös uuden avioniikan ja
kommunikaatiojärjestelmät. Toistaiseksi vain yksi -kaksi konetta on
päivitetty. Vuoden 2009 Zapad – harjoituksissa konetyypillä
laukaistiin ensimmäistä kertaa uuden sukupolven täsmäaseita.
Tu-95MS-koneita on
kahta versioita: MS-6 pystyy laukaisemaan enintään kuusi
risteilyohjusta rungon sisältä ja M16 lisäksi 10 risteilyohjusta
neljästä siipikannattimesta. Kuluvanan vuonna koneita aletaan
päivittää Tu-95MSM – standardiin, joka kuljettamaan kuuden
Kh-55-risteilyohjuksen sijasta kahdeksan Kh-101-risteilyohjusta.
Samalla päivitetään tutka, lennonhallinta- ja
navigointijärjestelmä ja koneet saavat lasiohjaamon. Koko laivasto
päivitetään 10 vuoden kuluessa.
Tu -160M –
standardiin on valmistunut kaksi uutta ja neljä päivitettyä
konetta. Loput kymmenen konetta on tarkoitus päivittää
vuosikymmenen loppuun mennessä. Standardi sisältää uusitun
avioniikan, tulenhallinta- ja elso -järjestelmän sekä
navigointivarustuksen. Uusittu kone voi pudottaa sekä rauta- että
täsmäpommeja ja laukaista risteilyohjuksia.
Tu-95MSpommikone
HELIKOPTERIT
Vuodesta 2003 lähtien
kokonaan ilmavoimien komennossa olleista helikoptereista muodostetaan
vuosikymmenen loppuun mennessä 14 ilmailuprikaatia, joista neljä jä
ilmavoimien sotilaspiirien komentoon ja 10 siirtyy takasisin
maavoimille. Tällä hetkellä varsiniasia helikopteritukikohtia
Läntisessä sotilaspiirissä ovat Levassova, Vjazma, Kalingrad ja
Grabtsevo.
Vaikka GPV-2020:n
perusteella uusia helikoptereita pitäisi tulla yli 1000
vuosikymmenen loppuun mennessä, on epäselvää, ehditäänkö
tuohon määrään kouluttaa riittävästi miehistöjä näin
lyhyessä ajassa. Tuhannesta helikopterista 400 on Mi-8:n uusia
malleja, Mi-8-MTV-5 ja Mi-8MTVSh.
Rynnäkkökoptereiden
pääosa muodostuu edelleen Mi-24: sta, joita on kahta versiota.
Mi-24V:n tunnistaa nokan oikealle puolelle asennetusta
nelipiippuisesta 12,7 millimetrin konekivääristä, kun
P-variantissa se on karvattu kaksiiputkisella 30 millimetrin tykillä.
Osa Mi-24P-koptereista on modernisoituja tai modernisoidaan
pimeätoiminta kelpoisiksi PN- versioiksi.
Mi-24V taisteluhelikopteri
UUSIA MALLEJA TULOSSA
Su-27:stä on tulossa
palveluskäyttöön myös uusi Su-35-malli, jota ei pidä sekoittaa
25 vuotta sitten ensilentonsa tehneeseen saman nimiseen malliin.
Toissa vuonna ensilentonsa tehneen uuden Su-35:n on tarkoitus olla
väliaikainen ratkaisu, kunnes tehtaan T-50 (PAK_FA) saadaan
palveluskäyttöön. Nyttemmin Su-35:tä ajatellaan jo T-50:n
osittaisena korvaajana, koska se on selvästi edullisempi. Koneita on
valmiina nyt jo pitkälle toistakymmentä ja niitä suunnitellaan
valmistettavaksi yhteensä 48.
Su-35:ssä on PESA
-tutka, joka näkee parhaimmillaan 400 kilometrin päähän ja pystyy
seuraamaan 30 maalia samanaikaisesti. Sen ilmasta -maahan- moodi
pystyy seuraamaan samanaikaisesti neljää maalia, joista kahden
kimppuun voidaan hyökätä yhtaikaisesti. Muina ominaisuuksina ovat
muun muassa lasiohjaamo ja kääntyvät suihkuputket. Kotimaahan
tarkoitetut koneet ovat tyyppiä 35S, kun taas riisutuista
vientimalleista S-kirjain puuttuu.
SU-27:n vientimalli
SU-30 on tulossa myös kotimaan käyttöön merkinnällä SU-30SM.
Sopimus 30 koneen toimittamisesta ilmavoimille tehtiin viime vuonna,
jolloin nähtiin myös tyypin ensimmäinen koelento. Su-30SM:ään
tulee vientimallia tehokkaampi tutka ja laajempi asevalikoima. Jää
nähtäväksi, sijoittaako asevoimat kumpaakaan uutta mallia Läntisen
sotilaspiirin laivueisiin.
MiG: in keskikokoisen
monitoimihävittäjän, MiG-35:n, täysmittainen tuotanto alkanee
ensi vuonna. Muun muassa AESA-tutkalla ja ilmasta maahan kyvyllä
varustettua tyyppiä ei saatu myytyä Intialle, mutta kotimaahan sitä
lienee tilattu viitisenkymmentä konetta.
MiG-35 monitoimihävittäjä
Venäjän ensimmäinen
viidennen sukupolven hävittäjästä, Suhoi T-50:stä , on käytössä
neljä prototyyppiä ja viides valmistuu kuluvana vuonna. Koneen
sarjatuotanto aiotaan aloittaa vuonna 2015 kahdeksalla koneella.
Vuosikymmenen loppuun mennessä koneita odotetaan valmistuvan
yhteensä noin 60.
Suhoi T-50 ja koelento 2010
Artikkelin lähde: Siivet, The Wings 4/2013 - Kuvat: Internet
Tänä päivänä 74 vuotta sitten eli 30.11.1939 talvisota syttyi, kun NL hyökkäsi Suomeen ilman mitään sodanjulistusta. Muutama kuukausi aiemmin oli syttynyt toinen maailmansota Saksan hyökättyä Puolaan.
Neuvostoliittolaisia SB-2 pommikoneita Helsingin yllä 30.11.1939
Talvisota oli NL:n ja Suomen välinen sota, jossa Suomi kävi puolustussotaa ja NL hyökkäyssotaa. Neuvostoliitto käytti hyökätessään paljon panssarikalustoa ja joutui liikkuessaan käyttämään Itä-Suomen heikohkoa tieverkostoa. Suomalaiset eivät olleet riippuvaisia teistä ja olivat tottuneet liikkumaan metsiä pitkin. Suomalaisten liikkuva sodankäynti aiheutti neuvostojoukoille suuria tappioita ja joukkoja joutui usein saarroksiin. Talvisota oli molemmille osapuolille raskas kokemus. Talviset olosuhteet olivat kovat ja molemmat menettivät paljon miehiä ja varsinkin Neuvostoliiton aineelliset tappiot olivat raskaat.
Tuhottuja tankkeja ja ajoneuvoja sekä kaatuneita neuvostosotilaita Raatteen
tiellä 1940
Vaikka Suomi oli varustautunut sotaan huonosti, Suomi piti pintansa. Talvisodan aikana syntyi kuuluisa "Molotovin cocktail" ja termi "talvisodan henki". Talvisota päättyi 13.3.1940 Moskovan rauhansopimukseen.
Neuvostoliitolle luovutetut alueet Moskovan rauhansopimuksessa 1940.
NL:n sodan nimityksiä talvisodalle: "suomalainen sota", "Suomen kampanja", "vuosien 1939-1940 neuvostoliittolais-suomalainen paikaillinen aseellinen konflikti" sekä myöhemmin 1980-luvulla yleistyi nimi "zimnjaja voina" eli "talvisota. Voidaan sanoa, että sota ja etenkin historia opettaa ja yhdistää, sillä talvisodan jälkeen Suomi osasi varautua/varustautua tuleviin sotiin paremmin sekä Suomen kansa oli sisäisesti yhtenäisempi kuin koskaan aiemmin historiassa.
Kurskin taistelu heinäkuussa 1943 oli sodankäynnin historian suurin panssarivoimien yhteenotto. Saksalaisten hyökkäyksen (operaatio Zitadelle) juuret juontuivat katastrofaalisesta alkuvuodesta 1943, jolloin Neuvostoliitto tuhosi 6. armeijan Stalingradissa ja uhkasi sotamarsalkka Erich von Mansteinin Armeijaryhmä Donia.
Neuvostoliittolaisia T-34 panssarivaunuja ja pst-tykki
Von Mansteinin tehokas vastahyökkäys kuitenkin tuhosi neuvostoliittolaisten hyökkäysten kärjet 18.2. - 18.3., minkä jälkeen itärintamalla alkoi seesteinen vaihe, kun uupuneet osapuolet järjestivät hajonneita joukkojaan odotettavissa olevaan kesäkampanjaan.
Neuvostoliittolainen pikakivääriasema
KURSKIN TAISTELU LYHYESTI
Manstein ja hänen kenraalinsa suunnittelevat taistelua
Ketkä:
Eräät sotamarsalkka Gunther von Klugen (1881-1944) Keskisen
armeijaryhmän ja sotamarsalkka Erich von Mansteinin (1887.1973) Eteläisen
armeijaryhmän osat vastaan marsalkka Konstantin Rokossovskin (1896-1968)
Keskinen rintama ja marsalkka Nikolai Vatutinin (1901-1944) Voronezin rintama
ylipäällikkö, marsalkka Georgi Zukovin (1896-1974) komennossa.
Kenraali KK Rokossovsky ja kenraalimajuri Telegin etulinjassa ennen taistelujen alkua.
Mitä:
Saksa pyrki vuoden 1943 strategisella offensiivillaan
eliminoimaan mutkan, joka oli muodostunut rintamaan Kurskin kaupungin kohdalle.
Missä:
Kurskin tärkeän rautatieristeyksen seudulla Ukrainassa 800km
Moskovasta etelään.
Milloin:
4. –13.7.1943
Miksi:
Saksalaisilla oli voimavarat vain rajoitettuun hyökkäykseen
idässä ja he tarvitsivat voiton saadakseen liittolaisten horjuvan
luottamuksentakaisin. Kurskin mutka tarjosi saksalaisille saavutettavalta
vaikuttavan strategisen tavoitteen.
Tulos:
Saksan hyökkäys epäonnistui, ja Neuvostoliiton vastahyökkäys antoi pohjan Puna-armeijan muille operaatioille vuonna 1943. Idässä strateginen aloite siirtyi lopullisesti Neuvostoliitolle.
Maaliskuun taistelujen jäljiltä Kurskin rintamaan jäi saksalaisten puolelle ulkoneva iso mutka. Saksan ylin johto päätti aloittaa seuraavan offensiivinsa koodinimeltä Zitadelle (Linnoitus). Hyökkäämällä tähän kiilaan kahdella pihtiliikkeellä pohjoisesta ja etelästä saksalaiset toivoivat voivansa saartaa ja tuhota suuren vihollisjoukon, sillä kesäkuun alussa pullistumaa puolusti kokonaista 850 000 neuvostosotilasta. Lisäksi puolustusasemat olivat porrastettu useaan kertaan ja suojattu 1500 miinalla per kilometri.
4.heinäkuuta 1943 sotamarsalkka Erich von Mansteinin eteläinen armeijaryhmä aloitti valmistelevat hyökkäykset kiilan etelänurkasta. Mansteinin joukkoon kuului 20 divisioonaa ja 1 405 panssaroitua taisteluajoneuvoa, jotka kenraali Werner Kempfin erillisosasto ja kenraalieversti Hermann Hothin 4. panssariarmeija olivat tarkoitukseen valinneet. Seuraavana aamuna keskiselle armeijaryhmälle alistettu kenraali Walter Modelin 9.armeija aloitti hyökkäyksen kiilan pohjoislaidalta. Modelin joukkoon kuului kuusi mekanisoitua ja 14 jalkaväkidivisioonaa sekä 1 840 panssaroitua taisteluajoneuvoa. Saksalaiskomentajat toivoivat, että nämä kaksi hyökkäystä yhyttäisivät toisensa Kurskissa ja yli 670 000 vihollista jäisi saarroksiin. Onnistuessaan operaatio Linnoitus saisi vangiksi suuuremman joukon vihollisia kuin mikään itärintaman lukuisista moteista.
"Tiikerit" siirtymässä taistelualueelle
(503:s raskas tankki pataljoona)
Ennaltaehkäisevä isku
Varhain heinäkuun 5. päivän aamuna Modelin 9. armeijan jalkaväen kärkijoukot hyökkäsivät Neuvostoliiton ensimmäiselle puolustuslinjalle kiilan pohjoisnurkassa. Neuvostojoukkojen tiedustelu oli kuitenkin saanut selville Modelin joukkojen hyökkäysajankohdan, ja ne aloittivat kiivaan tykkitulen saksalaisten asemiin häiritäkseen hyökkäystä.
Vahvalla kaikkien aselajien yhteishyökkäyksellä Modelin joukot onnistuivat etenemään 10 km etelään neuvostojoukkojen puolustusasemiin. Samana päivänä alkoi myös saksalaisten päähyökkäys kiilan etelälaidalla. Iltaan mennessä Hothin joukot olivat toistuvista kiivaista hyökkäyksistään huolimatta edenneet vain 10 km. Vielä pahempaa oli, että Kempfin panssarikärki ei ollut idempänä onnistunut edes murtautumaan neuvostojoukkojen puolustuslinjan läpi vihollisen sitkeän vastarinnan takia. Niinpä 9. armeijan joukot rynnäköivät 6.-9.heinäkuuta yhä uudestaan vihollisen toiseen puolustuslinjaan saadakseen haltuunsa tärkeän Olhovtkan harjanteen alueen. Vihollisen panssarivoimien pontevat vastahyökkäykset estivät kuitenkin Modelin joukkoja valtaamasta avainasemassa olevaa Ponyrin kylää. 10.-11. heinäkuuta vielä voimakkaammat neuvostojoukkojen vastahyökkäykset pysäyttivät Modelin uupuneiden joukkojen etenemisen. Modelin eteläsuuntainen liike oli siis viikon kiivaasta rynnäköinnistä huolimatta onnistunut etenemään vain 16 km vihollisen kerrospuolustuksen sisään. Mutta pahempaa olil tulossa, sillä 12. heinäkuuta alkaneet voimakkaat vastahyökkäykset pakottivat Modelin kärkijoukot luopumaan edeltävinä päivinä valtaamastaan alueesta. Saksalaisten isku pohjoispuolella oli epäonnistunut surkeasti.
Neuvostoliittolainen jalkaväki hyökkää T-34 vaunujen tukemana
Prohorovkan taistelu
Samaan aikaan eli 6.-9. heinäkuuta Saksan panssarivoimien hyökkäykset etelärintamalla olivat vähitellen ajaneet puna-armeijaa sen vastaiskuista huolimatta taaksepäin kohti Prohorovkan ja Obojanin kyliä. Kenraalieversti Hausserin II-SS-panssariarmeijakunta eteni täällä pisimmälle ja varmisti asemansa, mutta Kempfin panssarit idässä eivät onnistuneet yhtä hyvin, mikä jätti Hausserin sivustan alttiiksi neuvostojoukkojen vastaiskuille..
10.heinäkuuta saksalaispanssarit tunkeutuivat osaksi Neuvostoliiton kolmannen puolustuslinjan läpi ja lähestyivät Obojania ja Prohorovkaa. Tämä takaisku sai neuvostoarmeijan tuomaan paikalle parhaimman reservinsä, 5. kaartin panssariarmeijan, pysäyttämään saksalaisten etenemisen. Seurasi valtava taktinen panssaritaistelu, joka käytiin 12. heinäkuuta Prohorovkan luona, kun 805 neuvostopanssaria ja 495 saksalaisvaunua iskivät yhä uudelleen yhteen. Aikaisin aamulla neuvostopanssarit kävivät saksalaisen II SS- ja III panssariarmeijakunnan kimppuun juuri kun näiden divisioonat järjestyivät etenemään Prohorovkan kylään. Tietäen, että Saksan armeijan uusimmat Panther- ja Tiger-panssarivaunut pystyivät ampumaan erinomaisesti hyvin etäältä, neuvostopanssarit ryntäsivät lähemmäksi, jotta välimatka lyhenisi. Sekasortoiset yhteenotot kestivät lähes koko päivän, ja neuvostopanssarien vastaiskut estivät saksalaisia etenemästä Prohorovkan läpi pohjoiseen ja valtaamasta tätä aiemmin harmitonta kyläpahasta. Neuvostojoukot menettivät taistelusssa 412 panssarivaunua ja saksalaiset 149. Vaikka tästä voisi päätellä, että yhteenotto oli taktinen voitto saksalaisille, se oli heille itse asiassa strateginen fiasko. Taistelu aiheutti saksalaisille kalustotappioita, joita heidät oli vaikea korvata, mutta se myös riisti heidän hyökkäysoperaatioltaan viimeisenkin terän. Hitler tajusi tämän ja päätti 13. päivä peruuttaa Operaatio Linnoituksen. Päätöksen motivaationa oli kuitenkin myös Hitlerin halu siirtää parhaat panssarijoukkonsa Kurskin alueelta Sisiliaan torjumaan länsiliittoutuneiden maihinnousuja. 13-24. heinäkuuta Hothin ja Kempfin joukot joutuivat käymään sitkeitä perääntymistaisteluja kiivaasti hyökkääviä neuvostojoukkoja vastaan päästäkseen takaisin alkuperäisiin asemiinsa. Operaatio Linnoituksen epäonnistuminen tuli saksalaisille kalliiksi, sillä he kärsivät 883 taistelupanssarin ja 54 100 miehen tappiot saaden haltuunsa vain muutaman kilometrin merkityksetöntä maata. Saksan itärintaman armeija ei oikeastaan koskaan toipunut tästä fiaskosta.
Kaatuneita saksalaissotilaita ja palava Pzkw IV
Linnoitus sortuu
Saksan armeijalla oli kuitenkin edessään vielä pahempaa. Neuvostoliitto piti operaatio Linnoituksen pysäyttämistä vastakoordinoidun strategisen vastoffensiivin alkuvaiheena. Niinpä puna-armeija aloitti 12.heinäkuuta oman vastaoffensiivinsa, Operaatio Kutuzovin, Modelin joukkojen suojatonta pohjoista sivustaa vastaan, joka oli juuttunut kahakoimaan kiilan pohjoislaidalle. Hyökkäys heidän 2.panssariarmeijaansa vastaan yllätti saksalaiset, joiden huomio oli edelleen operaatio Linnoituksessa. Niinpä neuvostojoukkojen ripeä eteneminen länteen uhkasi katkaista saksalaisten huoltoyhteydet. Muuta vielä pahempaa oli tulossa kun Neuvostoarmeija 3. elokuuta alitti Voronezin ja arorintaman Offensiivin nimellä Operaatio Rumjantsev saksalaisten 4.panssariarmeijaa ja Kempfin erillisosastoa vastaan. Sen tarkoituksena oli eliminoida Kurskin kiilan etelälaita. 7. elokuuta nopeasti etelään edenneet neuvostopanssarit olivat vallanneet Harkovan kaupungin. Seuraavina viikkoina puna-armeija laajensi nämä operaatiot suureksi strategiseksi vastaoffensiiviksi Dneprjokea kohti.
Neuvostoliittolainen raketinheitin patteri tulittaa
(Katyusha)
Kursk (eikä Stalingrad) oli todennäköisesti sodan tärkein käänne, joka varmisti Saksan tappion 1945.
Tuhoutunut massiivinen Ferdinand ja kaatunut saksalaissotilas
KURSKIN TAISTELUN PANSSARIVAUNUT
Saksalaiset
Raskaan panssarivaunun kehittäminen oli alkanut ennen operaatio Barbarossaa. Sitä ei ollut aiottu saksalaisen panssaridivisioonan pääaseeksi, vaan sitä käytettiin lähinnä itsenäisissä pataljoonissa läpimurtoihin. Vuosina 1942-1944 valmistettiin vain 1354 Tigeriä. Vaunu joutui tuleen ensimmäisen kerran syksyllä 1942 ja se sai pian kuuluisuutta.
Vaunu kehitettiin toimimaan panssarirykmenttien tulitukena. Vaunun ensimmäiset muunnelmat oli aseistettu lyhyellä 7,5 cm:n tykillä, jolla oli rajallinen panssarinläpäisykyky, mutta joka kykeni laukaisemaan paljon raskaampia sirpalekranaatteja kuin panssarirykmenttien muut vaunut. Vasta saksalaisten törmättyä T-34/76:iin Panzer IV sai toimia panssarintorjujana. Silloin se varustettiin pitkällä 7,5 cm:n kanuunalla, jolla oli hyvä panssarinläpäisykyky, ja siitä tuli Saksan panssarivoimien "työhevonen". Kaikkiaan vuosina 1942-1945 valmistettiin runsaat 7500 vaunua pitkällä 7,5 cm:n tykillä
Panther-vaunu kehitettiin saksalaisten panssarirykmenttien uudeksi päävaunuksi saksalaisten törmättyä T-34:ään. Panther oli huomattavasti soveltuvampi joukkotuotantoon kuin Panzer IV ja Tiger. Vaunun ensimmäinen suoritus rintamalla oli Kurskin taistelu. Panther hallitsi taistelukenttiä vuosina 1944-1945, mutta se ei riittänyt auttamaan saksalaisia. Vuosina 1943-1945 valmistettiin lähes 6000 Pantheria.
Porsche menetti tilaisuuden valmistaa Tigeriä, mutta sotavoimat päätti tuottaa 90 raskasta panssaritorjuntavaunua Porschen suunnittelemalle rungolle. Vaunut (yhtä lukuunottamatta) joutuivat ensimmäisen kerran tuleen Kurskissa kesällä 1943. Neuvostoliittolaisissa kuvauksissa itärintaman taisteluista tämä vaunu minitaan aika usein verrattuna siihen miten vähän niitä valmistettiin.
Neuvostoliittolaiset
Tällä vaunulla, jota puna-armeija sai Yhdysvalloista niin sanottuna vuokralaina-apuna, oli niitattu panssarilevy, jollaisista neuvostoliitolaiset ja saksalaiset panssrivaunuvalmistajat olivat siinä vaiheessa jo luopuneet. Suoran osuman sattuessa vaunuun niitit saattoivat lentää vaunun sisällä kuin ohjukset ja haavoittaa miehistöä. Lisäksi vaunun ulkomuoto, maalle nostettu panssarilaiva, osoittautui tehottomaksi. Yhdysvallat valmisti runsaat 6 200 vaunua, kunnes tuotanto lakkasi joulukuussa 1942.
Syntyessään 1941 T-34 edusti aivan uudenlaista ajattelua panssarivaunun suunnittelussa, varsinkin kaltevalla etupanssarillaan. Sillä oli kuitenkin yksi puute, nimittäin että vaununjohtaja sai toimia myös lataajana. Sodan aikana valmistettiin suuri määrä T-34:iä, runsaat 35 000 kappaletta 76 mm:n tykillä, ja se oli Neuvostoliiton panssarivoimien päävaunu vuosina 1942-1944. Vuonna 1944 joukot saivat raskaamman ja paremman muunnelman, T-34/85:n, jota valmistettiin 11 000 kappaletta.
Tämän raskaan vaunun (joka sai nimensä puolustusministeri Kliment Vorosilovin mukaan) aikaisemmat muunnelmat olivat kesällä 1941 yllättäneet hyökkäävät saksalaisjoukot, joilla ei ollut lainkaan sellaisia panssaritorjunta-aseita, jotka pystyivät lävistämään vaunun panssarin. Mutta vähitellen saksalaiset saivat tykkejä jotka pystyivät ampumaan KV-vaunua. KV:n tuotanto oli loppumassa kesällä 1943, se oli liian raskas ja sillä oli vaikeuksia selvitä uusista saksalaisvaunuista. Kaikkiaan valmistettiin runsaat 4 200 vaunua.
Tuhoutuneita neuvostotankkeja
( amerikkalaisvalmisteinen M3 Lee)
Neuvostosotilaat tutkivat tuhottua Pantheria
Kurskin taistelu - The battle of Kursk
Artikkelin lähteet: Toisen Maailmansodan Suuret Taistelut/Chris Mann, Historian suurimmat panssaritaistelut/Stephen Hart, Toisen Maailmansodan Historia-osa III/Eddy Bauer, Kurskin taistelu-Historian suurin panssaritaistelu/Anders Frankson ja Niklas Zetterling