This story in english: http://iluvon66.blogspot.fi/2013/01/pallada.html
Venäläinen panssarilaiva Pallada upposi yli 98 vuotta sitten Suomen vesillä. Suomalainen sukellusryhmä löysi Palladan vuonna 2000.
Venäläinen panssarilaiva Pallada upposi yli 98 vuotta sitten Suomen vesillä. Suomalainen sukellusryhmä löysi Palladan vuonna 2000.
Panssaroitu risteilijä Pallada
Maailmansota, jota paljon myöhemmin ryhdyttiin kutsumaan
ensimmäiseksi maailmansodaksi, alkoi elokuun ensimmäisenä päivänä 1914.
Vastakkain olivat toisella puolella ”keskusvallat” Saksa ja Itävalta-unkari ja
toisella puolella ”ympärysvallat” Venäjä sekä Ranska ja Britannia.
Venäjän johto pelkäsi Saksan hyökkäävän Pietariin,
keisarikunnan pääkaupunkiin, joko mereltä tai Suomen kautta maata pitkin.
Kuten historiankirjoista muistamme, Suomi kuului tuolloin Venäjän
keisarikuntaan. Maahyökkäyksen varalta Venäjän armeija siirsi Suomeen 30 000
sotilasta heti sodan alussa.
Saksan merihyökkäyksen varalta Suomen lahden poikki
laskettiin useita miinaketjuja. Pisin niistä kulkisi koko Suomenlahden poikki
Porkkalasta Naissaareen.
Suomen ja Viron rannikolle jätettiin kapeat väylät, joista
omat laivat saattoivat kulkea. näitä reittejä valvottiin rannikkopattereista.
Suurin vastuu Pietarin puolustamisesta oli kuitenkin Venäjän
Itämeren-laivastolla, joka oli keisari Nikolai II:n erityisessä suojeluksessa.
Se oli keisarin oma laivasto.
Pallada oli Itämeren laivaston ylpeys. Se oli peräti 137
metriä pitkä uudenaikainen sota-alus, joka oli otettu käyttöön vuonna 1911,
siis vain kolme vuotta aikaisemmin.
Palladan rakentaminen oli kestänyt vuosia, koska Pietarissa
oli valmisteilla yhtä aikaa kolme suurta sota-alusta: Pallada ja sen kaksi
sisaralusta Bajan ja Admiral Makarov.
Pallada - Bajan-luokan risteilijä oli ensimmäinen sota-alus, jonka Venäjän keisarillinenlaivasto menetti ensimmäisessä maailmansodassa
Pituus: 137m, Leveys: 17,5m, Uppouma: 7 860tn, Koneteho: 16500hv(12 500kw), Nopeus: 21 solmua (39km/h), Miehistö: 597, Aseistus: 2x203mm tykkejä, 8x152mm tykkejä, 20x75mm tykkejä, 4x47mm tykkejä, 2x381mm torpedoputkia
Venäläiset laivat hallitsivat sodan alussa lähes koko
Suomenlahtea. Ne pitivät kotisataminaan Pietarin lisäksi Tallinnaa, Helsinkiä
ja Hankoa.
Venäjä sai Itämeren merivalvontaan apua liittolaiseltaan
Britannialta, joka lähetti sukellusveneitä Suomenlahdelle. Ne saivat käyttää
tukikohtinaan Helsinkiä ja Hankoa.
Saksan laivasto joutui pysyttelemään kaukana Itämerellä,
koska sillä ei ollut tukikohtia Suomenlahden rannalla. Saksalaislaivojen piti
purjehtia Suomenlahdelle Itämeren etelärannalta asti.
Saksan laivasto halusi kuitenkin koetella voimiaan ja
tunkeutui elokuun lopulla Suomenlahdelle. Alku oli huono, suorastaan nolo.
Risteilijä Magdeburg, Saksaan laivaston ylpeys juuttui
matalikkoon Viron rannikolla. Magdeburg pysyi niin lujasti pohjassa, ettei
saksalaisten lopulta auttanut muu kuin räjäyttää oma laivansa.
Ennen räjäytystä saksalaiset heittivät hädissään mereen
laivan asiakirjoja. Mereen meni myös hyvin salainen Saksan merivoimien
koodisto.
Kun Pallada ja muut venäläiset laivat tulivat
räjäytyspaikalle, ne onkivat saksalaisten koodikirjat merestä. Niistä annettiin
kopio briteille, ja koodiston avulla Venäjän ja Britannian laivastot pystyivät
kuuntelemaan Saksan merivoimien sisäistä radioliikennettä.
Magdeburgin menetys oli saksalaisille niin suuri nöyryytys,
että sille haluttiin hakea hyvitystä. Sodan laki, silmä silmästä ja hammas
hampaasta, vaati kostoa.
Myöhemmin syksyllä saksalaiset ryhtyivät härnäämään venäläisiä.
tarkoitus oli houkutella venäläiset laivat sellaiselle paikalle, jossa ne
joutuisivat saksalaisten sukellusveneiden tulilinjalle.
Risteilijä Magdeburg 1911
Sunnuntaina 11.lokakuuta 1914 Hangossa oli kirkas sää. Tuuli
oli heikkoa, ja merenkäynti kohtalainen, kun Pallada ja sen sisaralus Bajan
lähtivät torpedoveneiden saattamina satamasta ulos merelle partioimaan.
Näkyvyys merellä oli hyvä. Se oli tärkeää, sillä laivojen
miehistön oli koko ajan tähystettävä merelle. Tutkia ei vielä ollut, ja
vihollinen piti havaita silmin.
Panssariristeilijä Pallada oli mahtava laiva. Sen
voimanlähteenä oli kaksi höyrykonetta, jotka pyörittivät aluksen potkureita.
Kyljet oli vahvistettu lähes kahdenkymmenen senttimetrin paksuisella
panssarilla. Aluksella oli peräti kymmenen tykkiä ja 22 kanuunaa.
Myös laivan miehistä oli huippuluokkaa. Palladan päällikkönä
oli 1. luokan kapteeni Sergei Romanovitz Magnus, hieman yli 40-vuotias
kokenut ja ansioitunut meriupseeri. Hän oli valmistunut vuonna 1890
merikadettikoulusta ja kunnostautunut Venäjän ja Japanin sodassa.
Magnus oli palkittu useilla kunniamerkeillä. Hänen
sotilasarvonsa oli niin korkea, että se vastasi maavoimien everstin arvoa.
Hänen apunaan palveli kaksikymmentä upseeria. hekin olivat
kokeneita miehiä, joilla oli tarkka keskinäinen arvojärjestys. Myös Palladan
suuri miehistö oli valittu tarkasti, sillä laivalla työskentely vaati teknistä
näppäryyttä ja oppimiskykyä.
Heidät oli värvätty Venäjän Euroopan-puoleisesta osasta,
varsinkin Pietarin seudulta. He olivat nuorukaisia, vasta hieman yli
20-vuotiaita. Lähes kaikki olivat lukutaitoisia. Monet olivat aikaisemmin
olleet töissä tehtaissa tai satamissa. Valtaosa miehistä oli venäläisiä. Myös
virolaisia ja baltteja oli joukossa. Suomalaisia ei tiettävästi ollut kuin
yksi, mutta hän kuului laivan päällystöön. Hän oli lääkäri Georg Silversvan,
40-vuotias helsinkiläinen aatelismies, jonka suvussa oli paljon meriupseereita.
Palladan tähystäjät tekivät työtään, mutta eivät
sunnuntaiaamuna havainneet saksalaisten alusten liikkuvan alueella.
Tähystäjille oli kuitenkin tapahtunut kohtalokas erehdys.
Saksalainen sukellusvene U 26 oli jäänyt huomaamatta. Se seurasi pinnan alta
periskoopin avulla venäläisten laivojen kulkua.
Saksa oli panostanut valtavasti varoja sukellusveneiden
kehittämiseen, sillä se halusi haastaa Britannian ylivallan maailman merillä.
Ensimmäinen sukellusvene oli rakennettu vasta muutama vuosi ennen sotaa, ja
sukellusveneet olivat vielä kömpelöitä ja vaikeasti hallittavia. Ne pystyivät
olemaan veden alla vain muutamia tunteja kerrallaan ja liikkuivat hyvin
hitaasti. Niillä toimiminen vaati upseereilta ja miehistöltä erinomaisia
taitoja.
U-26:n komentajana toimi kapteeniluutnantti Egewolf von
Berckheim. Hän oli vasta 33-vuotias ja saanut kolmenkymmenen miehen
sukellusveneen johtoonsa vain muutamaa kuukautta aikaisemmin.
Kapteeniluutnantti Egewolf von
Berckheim
Nyt U-26 oli kaukana korisatamastaan Gdanskista, ja se
liikkui vaarallisilla vesillä. Jos venäläisten vikkelät torpedoveneet tai
hävittäjät havaitsisivat sen, sukellusveneen tuho olisi lähellä.
Saksalaisen sukellusveneen tähystäjä oli jo varhain aamulla
huomannut venäläisen laivasaattueen.
Sukellusvene vaani venäläistä saattuetta koko aamupäivän ja
ujuttautui sukelluksissa lähemmäksi laivoja. Kello oli 11.10. kun U26:n
päällikkö, kapteeniluutnantti von Berckheim antoi torpedoampujalle käskyn:
”Rohr drei-Achtung-Los!”, Siis: Kolmonen-huomio-tulta!
Torpedo oli niin suuri, että sen lähtö keinautti
sukellusvenettä. Torpedossa oli 200 kilon räjähdepanos. Von Berckheim saattoi
seurata periskoopista, miten torpedon kuplavanan eteni veden pinnassa kohti
risteilijää.
Etäisyyttä sukellusveneestä risteilijään oli
laukaisuhetkellä vain puoli kilometriä. Palladan kannella varmaankin nähtiin
lähestyvän torpedon tuottama kuplavana, mutta silloin oli jo liian myöhäistä.
Suuren risteilijän oli mahdotonta enää väistää. Se oli täysosuma. Torpedo
iskeytyi Palladan keskikohtaa, joka oli risteilijän arin paikka, sillä
ammusvarasto sijaitsi laivan keskellä. Seurasi valtava räjähdys. Laiva katkesi
kahtia ja upposi muutamassa minuutissa. Risteilijän mukana painui syvyyksiin
koko miehistö. Kirjoissa ja tutkimuksissa on hieman erilaisia uhrilukuja.
Suurin luku on 611 ja pieni 584 miestä. Epävarmaa on myös se, selvisikö joku
laivalta hengissä. Joissakin kirjoissa kerrotaan, että laivasta ennätti pelastua
muutama mies. Toisten lähteiden mukaan kaikki kuolivat. Se on varmaa, että
miehistöstä säilyivät ne viisi merimiestä, jotka olivat syystä tai toisesta
jääneet maihin. Vapaavuoro, sairausloma tai putkareissu pelasti merisotilaan
hengen.
Muiden venäläisalusten miehistö saattoi vain seurata
voimattomana, miten Pallada painui hetkessä pinnan alle. Silminnäkijöiden
kertoman mukaan uppoamispaikalle jäi kellumaan matruusien hattuja ja laivasta
irronneita puunkappaleita. Muutaman päivän päästä löytyi merestä Vapahtajan
ikoni. Se oli peräisin Palladasta. Pyhäinkuvan olisi pitänyt tuoda laivalle
siunausta. Ei se tuonut.
Palladan uppoamisen jälkeen sen sisaralus Bajan päällikön
piti sähköttää merivoimien esikuntaan Kronstadtiinja kertoa, mitä kauheaa oli
tapahtunut.
Venäjällä vallitsi ankara sotasensuuri. Lehdet saivat
kirjoittaa vain hyvin niukasti sotatapahtumista, varsinkin tappioista.
Sensuurin vaikutus näkyi myös Palladan uppoamisen uutisoinnissa. Pietarin
lehdet kirjoittivat siitä vähän. Esimerkiksi aikakauslehti Ogonjok julkaisi
kuvan hukkuneista meriupseereista, mutta miehistöstä ei ole sanottu mitään.
Tieto haaksirikosta levisi suusta suuhun, kun laivasto
joutui kertomaan sadoille perheille, ettei toivoa pelastumisesta ollut.
Hukkuneiden omaiset yrittivät epätoivoisesti saada lisää tietoja. Niitä ei
paljon ollut. Helsingin Sanomat oli tuolloin Suomen tärkein tiedostusväline,
maan suurin sanomalehti.
Kaksi päivää tuhon jälkeen, tiistaina 13. lokakuuta 1914,
lehdessä oli pieni, vain yhden palstan uutinen, jonka otsikko kuului: ”Pallada
uponnut miehistöineen.” Uhrien lukumäärää ei kerrottu.
Parin päivän päästä ilmestyi jatkojuttu, jossa selostettiin tapahtumien kulkua merellä. uutisen loppuun oli –varmaankin viranomaisten vaatimuksesta – lisätty outo virke: ”On kovasti sääli hukkunutta risteilijää ja sen miehistöä, mutta yhden vanhentuneen risteilijän häviöllä ei kuitenkaan ole mitään vaikutusta sotatoimiemme lopulliseen päätökseen Itämerellä.”
Parin päivän päästä ilmestyi jatkojuttu, jossa selostettiin tapahtumien kulkua merellä. uutisen loppuun oli –varmaankin viranomaisten vaatimuksesta – lisätty outo virke: ”On kovasti sääli hukkunutta risteilijää ja sen miehistöä, mutta yhden vanhentuneen risteilijän häviöllä ei kuitenkaan ole mitään vaikutusta sotatoimiemme lopulliseen päätökseen Itämerellä.”
Samalla tylyllä linjalla jatkettiin myös myöhemmissä
uutisissa. Lehti käsitteli Palladaa lyhyesti ja vain viisi kertaa. Puolen
vuoden päästä 31.maaaliskuuta 1915, pantiin kirjoittelulle piste – lähes
sadaksi vuodeksi.
Viimeisessä kirjoituksessa kehdattiin jo väittää, että
Palladan menetyksestä huolimatta Venäjän Itämeren-laivasto oli ”ylipäänsä”
vahvistunut, ei heikentynyt.
Se oli silkkaa vääristelyä. Palladan menetys oli kova isku
laivastolle, Venäjän ensimmäinen suuri meritaistelutappio koko sodassa.
Brittiläinen The Times osasi jo pari päivää Palladan tuhon
jälkeen antaa tappiolle sille kuuluvan arvon: se oli käännekohta merisodassa.
The Times arveli Palladan tuhon todistavan, että saksalaiset sukellusveneet
pystyvät toimimaan isoillakin merialueilla. brittejä huoletti varsinkin
sukellusveneen torpedojen valtava voima, koska se kykeni repimään kappaleiksi
jopa 8000 tonnin taisteluristeilijän.
Saksan pääkaupungissa Berliinissä Palladan upottaminen
aiheutti valtavaa riemua. Venäjän suurimman risteilijän tuhoaminen oli uuden
sotatekniikan suurvoitto.
Sukellusvene U26:n päällikkä kapteeniluutnantti Egewolf von
Berckheim nostettiin sotasankariksi. Kun U 26 palasi voittonsa jälkeen takaisin
kotisatamaan Gdanskiin, siellä oli odottamassa sähke itseltään Saksan
keisarilta Wilhem II:lta. Von Beckhaim ja koko miehistö saivat 2.luokan
rautaristin Se oli poikkeuksellisen korkea huomionosoitus – sodan ensimmäinen
rautaristi Saksan Itämeren-laivastolle.
Mutta sota oli vasta alussa.
Palladan tuhoamisen jälkeen U 26 jatkoi taisteluaan
Itämerellä. Nuoren kapteeninsa johdolla se sai aikaan hirveää tuhoa: se ennätti
vuoden aikana upottaa viisi venäläistä sotalaivaa, joista yksi oli suuri
risteilijä, yskisuuri miinalaiva ja kolme pienempiä aluksia.
U 26 oli elokuun lopulla vuonna 1915 taas partioimassa
Suomenlahdella, kun se yhtäkkiä katosi. Saksalaiset yrittivät saada
sukellusveneen kohtalosta tietoa, mutta mitään selvyyttä ei saatu. Laiva hävisi
jäljettömiin, eikä sen uppoamispaikkaa ole saatu selville.
Sukellusvene U26:n miehistö rautaristeineen
Palladan kohtalo painui maailmansodan aikana unohduksiin,
vaikka sen mukana oli hukkunut 600 miestä. Venäjä menetti sodassa Suomen
lähivesillä yhteensä 37 alusta. Kaikkien muiden alusten tappiot olivat yhteensä 300 miestä.
Palladan uppoaminen oli vuosikymmeniä pahin Suomen
lähivesillä koskaan tapahtunut onnettomuus. Vasta kun Estonia upposi syksyllä
1994, menetettiin vielä enemmän ihmishenkiä, peräti 859.
Mitoiltaan Estonia oli hieman Palladaa suurempi laiva.
Estonia oli 155 metriä pitkä.
Estonian uhreille on pystytetty useita muistomerkkejä, ja
uhreja muistetaan onnettomuuden vuosipäivänä.
Palladan uhreille ei ole rakennettu yhtään muistomerkkiä,
eikä heitä ole milloinkaan muisteltu – ei Suomessa, ei Neuvostoliitossa, ei
Venäjälle, ei Virossa.
Vuosikymmenten aikana myös uppoamispaikka unohtui.
Palladalle tuli merihistorianharrastajien ja sukeltajien puheissa legendaarinen
maine. Hylku oli jossain kaukana avomerellä ja uinui niin syvällä, että sinne
oli mahdotonta päästä.
PALLADAN HYLKY LÖYTYY
Toinen Palladan suurista potkureista
Espoon Otaniemessä syntyi 1980-luvun puolivälissä
sukellusryhmä, joka vähitellen erikoistui sukeltamaan historiallisten
sotalaivojen hylkyihin,. Ryhmään kuului teekkareita ja muutamia muita
sukelluksen harrastajia. 1990-luvun lopulla ryhmä kiinnostui Palladasta. Ryhmän
silloinen vetäjä ryhtyi käymään läpi meriarkistoja, joissa oli ristiriitaisia
tietoja Palladan uppoamispaikasta. Kukaan ei enää vuosikymmeniin ollut varmasti
tiennyt, mihin laiva aikoinaan upposi.
Vetäjä selvitti juurta jaksain , mikä todennäköinen
uppoamispaikka voisi olla. Arkistotyön lopuksi kartalle piirrettiin rajat
,joiden sisällä hylyn pitäisi olla.
Paikasta ei kuitenkaan ollut varmuutta. Muuta vaihtoehtoa ei
ollut kuin ryhtyä luotaamaan meren pohjaa. Se oli hidastajatylsää työtä.
Kaikuluotauksessa käytettiin veneeseen kiinnitettyä
kaikuluotainta.
Esityöt oli tehty huolellisesti, mutta onneakin oli mukana,
sillä jo 12 tunnin etsintäajon jälkeen tärppäsi.
Kaikuluotaimessa näkyi lupaava heijastuma. Miehet uskoivat,
että he olivat löytäneet Palladan uppoamispaikan.
Tietoa ei kuitenkaan voinut sanoa varmaksi ennen kuin laiva
olisi nähty ja tunnistettu. Elokuussa vuonna 2000 sukellusryhmä pääsi tekemään
ensimmäisen sukelluksen.
Veneen ympärillä näkyi silmän kantamattomiin aavaa merta.
Sää oli hyvä.
Poijuankkuri heitettiin veneestä veteen, ja kaksi
ensimmäistä sukeltajaa, Jorma Manninen ja Jouni Polkko, lähtivät
laskeutumaan meren tummiin syvyyksiin. He seurasivat oranssia poijuköyttä.
Kaikkia jännitti. Veneessä aprikoitiin, onnistuisiko
sukellus. Sukeltajat miettivät, löytyisikö syvyyksistä sittenkään Palladaa vaan
jotain ihan muuta.
Manninnen ja Polkko olivat kokeneita sukeltajia, joilla oli
parhaat varusteet. Kaikki valmistelut oli tehtiin niin hyvin kuin mahdollista.
Vielä muutama vuotta aikaisemmin ei olisi ollut mahdollista
sukeltaa näin syvälle. Sukellu stekniikassa tapahtui kuitenkin 1990-luvun
lopulla hyppäys, kun sukeltamisessa otettiin käyttöön seoskaasu. Sen avulla
saattoi tehdä havaintoja sellaisissa kohteissa, jotka olivat yli 40 metrin
syvyydessä.
Jorma Manninen ja Jouni Polkko painuivat kohti pohjaa. Matkaa oli 60 metriä, ja laskeutuminen
kesti useita minuutteja. Veden alla minuutit olivat hyvin pitkiä.
Ensimmäiseksi sukeltajat näkivät lamppujen valokiilassa
jotain vaaleaa. Se oli vaalea ja sileä – kokeneille sukeltajille tuttu näky
aikaisemmilta sukelluksilta. Tuolta näytti laivan pohja, kun se kellotti
ylösalaisin.
Sukeltajat menivät lähemmäksi. Aikaa ei ollut paljon, sillä
alhaalla pystyi olemaan vain 20 minuuttia. Mannisella ja Polkolla oli hyvä
tuuri. He osuivat laivan keulaan, joka oli ehjä. Ja onneksi merivesikesällä
2000 oli poikkeuksellisen kirkasta. Sukeltajat etenivät laivan sivustaa pitkin
ja näkivät, että alus oli katkennut keskeltä kahtia. Meren pohjassa he näkivät
valtavia ankkureita sekä hylyn kupeessa makaavan tykkitornin.
Suurimman vaikutuksen heihin teki puuveistos. Se oli Palladan
keulakuvan, Pallas Athenen patsaan, viuhkamainen päähine.
Pallas Athenen viuhkamainen päähine
Sukeltajat ottivat ensimmäiset kuvat ja lähtivät nousemaan
ylös.
Kun sukeltajat nousivat veneeseen, siellä puhkesi suuri
riemu. Pallada oli löytynyt.
Ensimmäisen sukelluksen jälkeen Palladan löytäjät jatkoivat
työtään. Vuosina 2000 ja 2001 ryhmä teki yhteensä kuutisenkymmentä
henkilösukellusta Palladan hylylle. Se tarkoittaa, että kuusikymmentä kertaa
sukeltaja kävi alhaalla Palladan luona.
Vesi oli hyvin kirkasta. Se auttoi hylyn kuvaamista ja kartoittamista.
Keulan läheltä löytyi myös laivan peräosa, joka sekin makasi
merenpohjalla ylösalaisin.
Aluksenperäosaa koristi kaksipäinen kotkavaakuna,
keisarillisen Venäjän tunnus.
Keisarillisen Venäjän tunnus - Kaksipäinen kotkavaakuna (ylösalaisin)
Aluksen kyljestä löytyi myös aluksen nimi, joka oli
kirjoitettu kyrillisillä kirjaimilla. Meren pohjalla oli muitakin jäännöksiä:
tykin ammuksia, laivavene ja astioita. Sukeltajaryhmä kuvasi ja videoi
kohteitaan. Hylkyyn tai siitä levinneisiin esineisiin ei koskettu. Hylkyyn ei
kiinnitetty ankkuria, ja sen paikka merkittiin väliaikaisilla poijuille. e
poistettiin aina jokaisen sukelluksen päätyttyä. Sukeltajaryhmä palasi kesä
kesän jälkeen paikalle ja jatkoi tutkimuksiaan.
Yksityiskohdat tarkentuivat ryhmän sukeltajiin kuulunut Juha
Flinkman teki hylystä tarkat piirrokset.
Ryhmä kävi salassa pitämässä Sotamuseossa viranomaisille
esitelmän Palladan hylystä ja siihen liittyvistä tutkimuksista. (On
mahdollista, että myös viranomaiset ovat löytäneet hylyn omissa
tutkimuksissaan. Julkisuuteen niistä ei ole kuitenkaan annettu tietoja.)
Sukeltajaryhmä oli heti alusta alkaen päättänyt, että
löydöstä ei kerrota mitään kenellekään muille kuin viranomaisille, siis
Sotamuseolle ja Museovirastolle.
Uppoamispaikka pysyi sukeltajaryhmän salaisuutena peräti 12
vuotta. Sana ei levinnyt edes sukeltajapiireissä.
Palladan hylky sijaitsee Suomenlahdella Hangon
eteläpuolella. Tarkempaa sijaintia ei kerrota.
Yksi Palladan kasemattitykeistä
Merkillistä kohtalon leikkiä oli se, että samaan aikaan
Suomenlahden toisella puolella etsittiin Palladan tuhoajan, saksalaisen
sukellusveneen U 26:n hylkyä.
Virolaiset olivat kesällä 2010 jo varmoja, että U26 oli
löytynyt. Tutkimusalus Mare havaitsi Naissaaren ja Osmussaaren välillä
sukellusveneen hylyn, joka lepäsi sadan metrin syvyydessä.
Virolaiset saivat hylystä hyviä kuvia ja päättelivät, että sen
täytyi olla U26. Mutta kun hylkyä tutkittiin robotin avulla, paljastui, että se
olikin neuvostoliittolainen sukellusvene, joka oli uponnut lokakuussa 1941.
Palladan löytäjät päättivät kesällä 2102, että he kertovat
julkisuuteen hylyn löytymisestä. Sukeltajaryhmä luovutti Helsingin Sanomien Kuukausiliitteelle
vuosien aikana kerättyä kuvamateriaalia julkaisemista varten.
Samalla Palladan löytäjät lähettivät lehden lukijoille
seuraavan viestin.
”Toivomme, että kaikki sukeltajat tuntevat vastuunsa ja
kunnioittavat Palladan koskemattomuutta ja hautarauhaa. Haluamme, että
hylkykohteet säilyvät myös jälkipolville nykyisessä tilassaan. Ne ovat hauraita
muistomerkkejä aikansa historiallisista tapahtumista, tekniikasta ja
elämäntavasta:”
EPILOGI: Surevan äidin pyyntö
Marraskuun 22.päivänä 1914 Helsingin Sanomissa julkaistiin ilmoitus otsikolla Palkkio luvataan.
Teksti kuului näin:
Risteilijä Palladassa oli hukkuneidenjoukossa Midshipmanni
Nikolai Aleksandrowitsh Baulin (tuntomerkit: vaalea, 22-vuotias, keskikokoinen,
laihahko, siniset silmät, tuskin näkyvät vaaleat viikset) sekä Midshipmanni
Sergei Sergeijewitsh Poltanoff (tuntomerkit: vaalea, 21-vuotias,
soreakasvuinen, harmaat silmät, tuskin näkyvät viikset). Kaikille niille, jotka
voivat antaa heistä minkälaisia tietoja tahonsa ennen kuluvan vuoden joulukuun 14.päivää,
annetaan korotettu 100 ruplan tai 250 markan palkinto. Niille, jotka ovat
löytänet ruumiit – 1000 ruplan tai 2500 markka sekä niille, jotka voivat antaa
tarkkoja tietoja heidän löytymisestään hengissä 2000 ruplaa tai 2500 markkaa.
Tiedot annetaan osoitteella: Venäjä, Petrograd, Hotel ”Astoria”, Kenraalinrouva
Baulin.
Nyt osaisimme vastata rouva Baulinille jotain.
Voisimme kertoa, missä sijaitsee kadonneiden nuorten merisotilaiden hauta.
Palladan peräosan "parveke"
(Teksti: HS-Kuukausiliite/Unto Hämäläinen, Lokakuu 2012; Kuvat: :internet)
Sukellusryhmä: http://www.badewanne.fi/
Sukellusryhmän mediatiedote (english): http://www.badewanne.fi/press/pallada_release_20121006.html
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti