Aselajeja

Aselajeja
T-72M, F-18 C/D Hornets, Hamina class Missileboat Pori

perjantai 24. kesäkuuta 2011

THE SIEGE OF LENINGRAD (September 8, 1941 - January 27, 1944)

(From the book: The World at War 1939-1945)
Leningrad had more than three million citizen in 1941. As German troop closed in on the city in the fall of that year, however, some 700,000 inhabitants were evacuated.

Food Rationing began in August. To provide even basic rations, however, 510 tons of supplies had to reach the city every day by boat across Lake Ladoga to the northeast. Shortage set in, and people began to die of starvation. By January 1942 about 5,000 people were dying each day.

In January 1942, however, Lake Ladoga froze to such a depth that it became possible to drive trucks across it. The Soviet built a 20-mile-long (32km) road across the ice, which they used to bring in supplies and to evacuate citizens. The route became known as the "Road of Life".

The Red Army tried but failed to lift the German siege several times. However, in January 1943 it made a breaktrough south of Lake Ladoga, and by mid-February supplies were reaching the city by railroad. The siege was finally broken in January 1944 after the Germans had been forced to retreat westward.



The Bodies of Soviet Citizen, killed during a German bombing raid, lie on a street in central Leningrad. One millinon of Leningrad´s inhabitants died during the siege.

Neuvostokansalaisten ruumiita, kuolleet Saksalaisten ilmapommitusten aikana, makaamassa kadulla Leningradin keskustassa. Miljoona Leningradin asukasta kuoli piirityksen aikana.


LENINGRADIN PIIRRITYS (Syyskuu 8, 1941 - Tammikuu 27, 1944)

(Kirjasta: Maailma Sodassa 1939-1945)
Leningradissa oli yli kolme miljoonaa kansalaista 1941. Saksan joukot sulkivat pääsyn kaupunkiin saman vuoden syksynä, kuitenkin noin 700,000 asukasta oli evakuoitu.

Ruuan säännöstely alkoi Elokuussa. Jotta edes perusannokset olisi tarjottavana, 510 tonnia tarvikkeita täytyi toimittaa kaupunkiin joka päivä laivalla Laatokan yli koilliseen.
Puute alkoi, ja ihmisiä alkoi kuolla nälkään. Tammikuusta 1942 lähtien noin 5,000 ihmistä kuoli joka päivä.

Tammikuussa 1942 Laatokka kuitenkin jäätyi niin syvästi että tuli mahdolliseksi ajaa kuorma-autoilla sen yli. Neuvostoliittolaiset rakensivat 20 mailia (32km) pitkän tien jään yli jota he käyttivät tarvikkeiden tuontiin ja ihmisten evakuointiin. Tie tuli tunnetuksi  "Elämän Tienä".

Puna Armeija yritti purkaa Saksalaisten piirritystä useaan kertaan, mutta epäonnistui. Tammikuussa se teki läpimurron Laatokan eteläpuolella ja Helmikuun keskivaiheilla tarvikkeet saavuttivat kaupungin rautateitse.
Piirritys murtui lopulta tammikuussa 1944 sen jälkeen kun Saksalaiset oli pakotettu perääntymään länttä kohti.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Oheinen artikkeli on  otettu lahjaksi saamastani kirjasta The World at War 1939-1945. Netistä satuin löytämään vielä saman kuvankin mikä oli kyseisessä artikkelissa. Kirja on pieni yleispätevä teos, jossa tärkeimmät sodan tapahtumat on kerrottu lyhyesti. Kirjaa ei ole käsittääksen suomennettu? Leningradin piirrityksestä voisi kyllä kirjoittaa vaikka kuinka paljon ja materiaali varmaan löytyy sekä kirjoista että internetistä. Asiaan palaan, kuten muutenkin Neuvostoliiton ja Saksan kamppailuun, myöhemmin.

We are defending the city of Lenin.
Me puolustamme Leninin kaupungia.

1 kommentti:

  1. Avainsana piiritykselle oli Laatokka, josta herää
    kysymys, mikä ESTI The "Road of Life" sulkemisen?

    VastaaPoista