Aselajeja

Aselajeja
T-72M, F-18 C/D Hornets, Hamina class Missileboat Pori

perjantai 22. huhtikuuta 2011

Suomen Ilmavoimien Koneita by IluVon66 Osa 2, BREWSTER MODEL 239

BREWSTER Model 239, JATKOSODAN ALUN ÄSSÄ

 

KEHITYS


USA:n laivasto tilasi Brewster -tehtaalta hävittäjäprototyypin XWF2A-1:n, kesäkuussa 1936.  Se oli laivaston ensimmäinen yksitasohävittäjä ja sen ensilento oli 2.12.1937. Koelentojen ja tuulikokeidenjälkeen sivuvakainta suurennettiin, moottorisuojus ja ohjaamon kuomu muotoiltiin uudelleen.

Kesäkuussa 1938 laivasto tilasi 54 konetta jotka saivat tyyppimerkinnän F2A-1. Näistä ensimmäiset yhdeksän sijoitettiin tukialus Saratogalle joulukuussa 1939. Muut USA:n laivaston hankkimat Brewster- hävittäjät olivat tehokkaammilla moottoreilla varustettuja F2a-2 JA a-3 muunnoksia. Ne osallistuivat USA:n taistelutoimiin vain Midway- saarella 1942. Siellä ne kärsivät niin raskaita tappioita , että tyyppi siirrettiin nopeasti koulutuskäyttöön.

Brewster F2A-3 hävittäjä Elokuussa 1942 (USA)

Vientimalli B-339:N eri muunnoksia tilasivat Australia, Belgia, Englanti ja Hollanti.
Kaksi jälkimmäistä käytti tyyppiä huonolla menestyksellä taistelutoimiin Kauko –Idässä. Englannissa se sai tyyppinimen Buffalo. Kaikkiaan Brewsterin eri muunnoksia valmistettiin 508 kappaletta.


Brewster Buffalo MK I, 453 Sgn RAAF (Kuninkaalliset Ilmavoimat UK), Singapore Joulukuu 1941

HANKINTA SUOMEEN

Koska USA:n laivasto oli tyytymätön tyyppiin sai Suomi ostaa Brewster tehtaan ylijääminä 44 F2A-1 konetta joulukuussa 1939. Koneista poistettiin tukialuskäyttöön tarkoitettu varustus ja ne saivat tyyppimerkinnän Model 239. Ne laivattiin helmikuussa Bergeniin Norjaan ja sieltä ne kuljetettiin edelleen junalla Saabin tehtaalle Trollhättaniin koottaviksi.

TALVISOTA

Ensimmäiset neljä konetta lennettiin Suomeen 1.3.1940. Lentolaivue 22 suoritti niillä Talvisodassa parikymmentä tuloksetonta torjuntalentoa. Talvisodan aikana tuotiin maahan vielä kaksi Brewsteria, mutta niillä ei ehditty osallistua taisteluihin. Loput koneet saapuivat 1.5.1940 mennessä. Suomessa niihin vaihdettiin suurempi kannuspyörä ja tähtäinkaukoputki korvattiin heijastintähtäimellä.

JATKOSOTA

Sodan alkuvaiheessa Brewsterit osoittautuivat ilmavoimien parhaiksi hävittäjiksi ja saivat mm. lempinimen ”Taivaan helmi”, ”Pylly –Valtteri ja ”Ryysteri”.
Pudotussuhde oli huimat 1:32 Brewsterin hyväksi.
 Sodan loppuun mennessä niillä saavutettiin 480 ilmavoittoa. Menestyksekkäin BW -ohjaaja oli kapteeni Hans Wind 39:llä voitolla.

Brewster oli hyvä kone, ja jatkosodan alkaessa se oli ehdottomasti paras hävittäjä aina siihen asti, kunnes Messerschmitt Bf 109-koneet tulivat käyttöön vuonna 1943.

Erinomaiseen tulokseen vaikuttivat koneen tekninen luotettavuus, ohjaajien korkea taso ja alkuvaiheessa myös vastustajan kaluston heikkous. Sodan myöhemmissä vaiheissa Brewsterin nopeus ei enää riittänyt; siitä huolimatta Lentolaivue 24;n ohjaajat ampuivat alas runsaasti suorituskyvyltään parempia venäläishävittäjiä, kuten esim. LA-5, Jak-1.

LAPIN SOTA

Lapin sotaan osallistui vielä kymmenen Brewsteria. Brewsterit ampuivat alas kaksi Stukaa (JU-87) ja yhden Junkers Ju 88-syöksypommittajan. Omia Brewstereita Saksalaisten ilmatorjunta ampui alas neljä ja yksi tuhoutui onnettomuudessa.
Viimeiset lennot Brewsterilla lennettiin Suomessa 14.9.1948.


Majuri Gustaf Magnussonin (Mannerheimin-Risti nro. 129) kone BW-380

TEKNISET TIEDOT


Brewster Model 239 on yksipaikkainen metallirakenteinen hävittäjä. BW-392 varustettiin kokeilumielessä puusiivellä vuonna 1941. Voimalaite oli Wright Cyclone R-1820-G5, 9-sylinterinen ilmajäähdytteinen tähtimoottori, teho 950hv. Koneissa BW-363,  -365, -374,
 -379 ja –392 kokeiltiin vuosina 1942-43 Cyclonen venäläisiä muunnoksia M-62 ja M-63, jotka kuitenkin osoittautuivat epäluotettaviksi.

Aseistus: Alun perin rungossa yksi 7,7 mm:n (korvattiin myöhemmin 12,7 mm:n kk:lla) ja 12,7 mm:n Colt-konekivääri tahditettuna sekä molemmissa siivissä yksi 12,7 mm:n Colt-konekivääri.

Keväällä 1944 viiteen BW-koneeseen asenettiin kotimaiset LKl/42 siipikk:t.
Muu varustus: Koneen RCA-radio oli varustettu kohtilentolaitteella. BW-367 varustettiin maaliskuussa 1943 Fairchild F-24-kameralla.
Kärkiväli 10,67 m, pituus 8,05 m, korkeus 3,66 m, tyhjäpaino 2020 kg, lentopaino 2640 kg.
huippunopeus: 480 km/h, nousuaika 5000 metriin 8 min, lakikorkeus 9900 m, lentoaika 4h

Brewster Pearl of the sky



Elokuussa 1998 nostettiin Seesjärven läheltä Itä-Karjalasta BW-372, jolla luutnantti Lauri Ohukainen, myöhemmin Pekuri, teki pakkolaskun Isoon Kolejärveen 25.6.1942. Koneen hankki Yhdysvaltain laivaston ilmailumuseo (National Naval Aviation Museum, NNAM, Pensacola, Florida). Se on ollut lainassa näytteillä Keski-Suomen Ilmailumuseossa Tikkakoskella Keväästä 2009 lähtien. BW-372 on maailman ainut säilynyt Brewster- hävittäjä.

  BW-372 on aivan ainutlaatuinen harvinaisuus: paitsi tyyppinsä ainoa edustaja se on myös yksi harvoista taisteluvaurioineen museoiduista lentokoneista maailmassa.

Artikkelissa olen käyttänyt seuraavia lähteitä: Timo Heinonen/Hannu Valtonen: Albatrossista Pilatukseen, Suomen sotilaslentokoneet 1918-2010, Heikki Nikunen: Airpower ilmavoimat, tiedustelijasta sotien ratkaisijaksi, Atso Haapanen: Suomen Ilmavoimien hävittäjähankinnat 1918-1945, Kalevi Keskinen/Kari Stenman: Suomen Ilmavoimien Historia-Brewster Model 239 osa1 ja osa2, Kalevi Keskinen/Kari Stenman: Suomen Ilmavoimien Historia-Lentävät Ritarit

2 kommenttia:

  1. Ihan koneen arvoinen jutta, mutta ikävä kun aina käytetään passiivia: kone nostettiin. Ottakaapa selvää miten se tapahtui.

    VastaaPoista
  2. Tervehdys Marja!

    Olen kyllä tietoinen koneen löytämisestä, nostosta ym. asiaan liittyvästä - sekä vaikeuksista. Olen nähnyt kyseisen dokumentin, jossa tietenkin olet mukana. Olen myös lukenut kirjasi Kadonneen Brewsterin metsästys. Tässä blogiartikkelissa en kuitenkaan ole sitä käsitellyt sen tarkemmin, koska tämä oli vain muutamasta kirjasta koottu yleisluontoinen esitys koneesta nimeltään Brewster, ja sen käytöstä Suomen ilmavoimissa.

    Iluvon66 alias Ilkka Miettinen
    ilkka.miettinen66@gmail.com

    VastaaPoista