Aselajeja

Aselajeja
T-72M, F-18 C/D Hornets, Hamina class Missileboat Pori

tiistai 4. maaliskuuta 2014

Ukrainan Kriisi - Kertshin salmi 28.2.2014

Российские вертолеты над Керченским проливом
- Venäjän helikopterit ylittävät KertŠin salmea 
 
Tältä näyttää strateginen isku.

28.2. kuvattu video näyttää miten Venäjän asevoimien Mi-24 taisteluhelikopterit ja Mi-8/17 kuljetushelikopterit ylittävät Kertshin salmen matkalla Krimille, lentäen hyvin matalalla Ukrainan ilmapuolustuksen tutkien katveessa.
 
 
 

maanantai 3. maaliskuuta 2014

Ukrainan kriisi - venäläiset joukot Krimillä

Krimillä on Venäjän asevoimien ensilinjan joukkoja

Teksti: Arto Pulkki | Kuvat: Getty Images, Epa Landov
Kuva: 
 
Suomen Sotilaan asiantuntijan mukaan Krimin miehityksen suorittivat Venäjän armeijan nopean toiminnan joukot, vaikka venäläiset lähteet ilmoittivat ilman kansallisuustunnuksia kulkevien joukkojen olevan Krimin itsehallintoa puolustavia vapaaehtoisia (militia).

Viikonlopun aikana länsimaisissa tiedotusvälineissä arvailtiin, kenelle joukot oikeastaan kuuluvat. Mm Maanpuolustuskorkeakoulun asiantuntija totesi, ettei voida olla varmoja keitä nämä tuntemattomat miehet Ukrainassa ovat.

Suomen Sotilaan asiantuntija Arto Pulkki analysoi joukoista otettuja kuvia:

Tuntemattomia sotilaita – ylempi kuva.

- Venäjän asevoimien uudella EMR-kuviolla varustetut kenttäpuvut (vain Venäjä)
- Venäjän asevoimien uudet 6Sh112-taisteluliivit (vain Venäjä)
- Venäjän asevoimien uudet 6B27-komposiittikypärät (vain Venäjä)
- Venäjän asevoimien uudet 7,62 mm PKP-konekiväärit (vain Venäjä)
- Venäjän asevoimien 5,45 mm AK74M-rynnäkkökiväärit

Yllä olevan perusteella voidaan todeta että kyseessä voi olla mikä tahansa Venäjän federaation korkean valmiusasteen yksikkö. Minkään muun toimijan joukosta ei voi olla kysymys.

Tuntemattomia sotilaita – alempi kuva.

- Venäjän asevoimien maahanlaskujoukkojen 6B28-komposiittikypärät (vain Venäjä)
- Venäjän asevoimien 5,45 mm AK74M-rynnäkkökiväärit Vasemman puoleinen sotilas:
- Venäjän asevoimien uudella EMR-kuviolla varustettu kenttäpuku (vain Venäjä)
- Venäjän asevoimien maahanlaskujoukkojen 6Sh92-5-taisteluliivit (vain Venäjä)
Oikean puoleinen sotilas:
- Venäjän erikoistoiminta- ja vuoristojoukkojen Gorka-3-kenttäpuku (vain Venäjä)
- Venäjän asevoimien erikoistoimintajoukkojen Smersh AK/VOG-taisteluliivit (vain Venäjä)

Suomen Sotilas esittää 99% todennäköisyydellä, että kyseessä on VDV:n erikoistoimintamiehiä (45. Erillinen Kaartin Erikoistoimintarykmentti, Moskova, Kubinka)
-------------------------------------------------------------------
tekstin lähde -  Suomen Sotilaan Facebook sivut:
http://www.suomensotilas.fi/fi/artikkelit/krimill%C3%A4-ven%C3%A4j%C3%A4n-asevoimien-ensilinjan-joukkoja

tiistai 21. tammikuuta 2014

Suomi ostaa taistelupanssarivaunuja Hollannista


Leopard 2A6 - taistelupanssarivaunu (MBT) - Saksan väreissä

Suomi ostaa Hollannista sata käytettyä Leopard 2A6 – taistelupanssarivaunua. Puolustusministeri Carl Haglund (r) hyväksyi hankintaesityksen torstaina.
 
Leopard 2A6-sarjan vaunuja kuvaillaan maailman parhaiksi taistelupanssarivaunuiksi.
Saksalasivalmisteiset panssarivaunut eroavat Suomen vahoista ”A4-Leopardeista muun muassa tulivoimassa ja liikkuvuudessa. ”Kyseessä on maailman paras taistelupanssarivaunu- tai ainakin yksi parhaista” kehuu prikaatikenraali Petri Hulkko Puolustusministeriöstä.

Hollannista hankittavilla Leopardeilla on ajettu keskimäärin 13 000 -15 000 kilometriä. Pääaseilla eli kanuunoilla on ammuttu keksimäärin muutama sata laukausta. Kaupan hinta on 199,9 miljoonaa euroa. Hankita ei vaadi lisärahoitusta, sillä se sisältyy puolustushallinnon budjettikehykseen.
Hankintasopimus allekirjoitetaan Hollannissa viikon 4 alkupuolella, ja vaunut toimitetaan Suomeen vuosina 2015- 2019.

Leopard 2A6-vaunuja on käytössä muun muassa Saksassa, Espanjassa, Portugalissa, Kreikassa ja Kanadassa. Ne ovat sotilaiden mukaan ,merkittävästi parempia kuin Suomessa nyt käytössä olevat 2A4-malllit. ”2A4 ei vastaa enää nykypäivän taistelukentän olosuhteita”, Hulkko arvioi.
Suomi osti 124 Leopard - vaunua 2000-luvun alussa käytettyinä Saksasta. Myöhemmin käytettyjä Leopardeja ostettiin vielä lisää niin, että nykyisin kokonaismäärä on 139 vaunua. Ne säilyvät elinkaarensa loppuun operatiivisessa käytössä ja reservin kalustona.
 
Suomalainen Leopard 2A4  itsenäisyyspäivän valtakunnallisessa paraatissa Lahdessa 2005

Hollannista ostetut uudet vaunut sijoitetaan Panssariprikaatiin Parolannummelle. Varusmiehiä koulutetaan vanhoilla Leopardeilla vuoteen 2017 asti. Suomalaiset sotilaat lähtevät Hollantiin koulutukseen kevään tai kesän aikana. Leopardeja tulee Suomeen 15-20 vaunun vuositahtia ensi vuodesta alkaen.



1. Leopard 2A6 painaa 59,5 tonnia. Se on 11 metriä pitkä, kolme metriä korkea ja 3,8 metriä leveä.

2. Panssarivaunun enimmäisnopeus on 68 km/h ja peruutusnopeus 31 km/h. Liikkuvuutta helpottaa uusi peruutuskamera.

3. Vaunun pääase on 120-millimetrinen panssarivaunukanuuna. Sen avulla voidaan saavuttaa parempi läpäisykyky kuin nykyisten vaunujen putkella.

4. Sähköinen vakain sekä uusittu ohjauselektroniikka ja etäisyysmittari lyhentävät ampuma-aikaa ja parantavat osumatodennäköisyyttä.

5. Vaunuissa on nykyisiä vaunuja parempi ballistinen suojaus eli panssarointi ja sisäpuolinen sirpalesuojaus.
 


Itse olen käynyt eri kotimaisilla ja ulkomaalaisilla sotilaskeskustelupalstoilla sekä tutkinut muitakin military-sivujen kirjoituksia. Kaikissa kyseinen Leopard-vaunu on rankattu yhdeksi maailman parhaista vaunuista. Monien mielestä vaunu on tällä hetkellä paras.

Se on voittanut monissa vertailuissa Yhdysvaltalaisen M1 Abramsin ja poikkeuksetta kaikissa se on laitettu paremmaksi kuin venäläisten T-90. Toisaalta myös ”vanhasta” Leopardin 2A4-vaunusta sanotaan, että se päihittää kyllä kaikki venäläisten vaunut vieläkin. Tästä viimeisestä väittämästä voi tietenkin olla montaa mieltä. Kuitenkin voi hyvllä omalla tunnolla sanoa, että Suomi saa tarkoituksiinsa erinomaisen puolustuksen työkalun. Kaiken lisäksi mitä sitä menee ostamaan uutta keskinkertaista kalliilla kun saa priiman käytetyn halvalla.
 
M1 Abrams
 
T-90
 
 
Blogitekstissä olen käyttänyt apuna Helsingin Sanomien artikkelia (HS 17.1.2014).
Kuvat:internet, Video:Youtube

tiistai 24. joulukuuta 2013

Jouluaatto tasan 70 vuotta sitten


Tiernapojat esiintymässä jatkosodan aikana
 
24.12.1943 vietettiin jatkosodan kolmatta joulua. Sodan kulku oli kääntynyt kuluneen vuoden aikana Saksalle lopullisesti tielle kohti tappiota. Neuvostoliitto oli voittanut suurtaistelut Stalingradissa kuten myös Kurskissa. Saksan armeija oli menettänyt viimeisenkin etulyönti asemansa itärintamalla. Länsiliittoutuneet olivat voittaneet Afrikassa ja tehneet maihinnousun Sisiliaan sekä Italian mantereelle. Lisäksi englantilaiset ja amerikkalaiset jatkoivat Saksan kaupunkien moukarointia ilmasta käsin. Yhdeksän kuukauden päästä Suomi tulee olemaan pakotettu tekemään rauhansopimus Neuvostoliiton kanssa.

Suomalainen parivartio valppaana jatkosodassa

 Alkuperäinen kuvateksti: Etulinjan korsuakin juhlistaa joulukuusi. Kuusi on jo koristeltu ja miehet odottelevat kotiseudun lehtiä lukien joulupukin tuloa. Valkeasaari 19.12.1943 - SA-kuva

 
24.12.1943
Suomen Aseveljien liiton yleinen kirjakeräys armeijan hyväksi tuottaa n. 80 000 kirjaa. Kirjat lähetetään rintamalle ja sotasairaaloihin.
 

24.12.1943
Venäläisosasto hyökkää Maaselän suunnalla Jolmajärven eteläpäässä olleeseen kenttävartioon. 13 suomalaista murtautuu syntyneen saartorenkaan läpi.





RAUHALLISTA JA HAUSKAA JOULUA 2013

RAUHAA JOULUKSI - KIITOS!
 

maanantai 23. joulukuuta 2013

Mihail Kalashnikov on kuollut


Tunnetun rynnäkkökiväärin suunnitellut venäläinen Mihail Kalashnikov on kuollut 94-vuotiaana.

Hän kuoli maanantaina sairaalassa Udmurtian tasavallassa Izhevskissä, joka oli hänen kotikaupunkinsa.

Miehen luomusta rynnäkkökivääriä AK-47:ää on valmistettu arviolta 100 miljoonaa kappaletta. Ase ei ole erityisen tarkka, mutta se on yksinkertainen ja erittäin kestävä.
Kalashnikov ei koskaan rikastunut neuvostoaikana kehittämällään aseella.
– Työskentelimme sosialistisen yhteiskunnan ja kansan parhaaksi, en ole koskaan ollut siitä pahoillani, hän on sanonut.


 Mihail Timofejevitš Kalašnikov (ven. Михаи́л Тимофе́евич Кала́шников, 10. marraskuuta 1919 Kurja, Altain aluepiiri – 23. joulukuuta 2013 Iževsk, Udmurtia)
 
Hän oli neuvostoliittolainen ja venäläinen asesuunnittelija. Hän toimi maailman yleisimmän ja kuuluisimman rynnäkkökiväärin, nimeään kantavan Avtomat Kalašnikova obraztsa 1947 godan eli AK-47:n pääsuunnittelijana.

Kalašnikov työskenteli ennen eläkkeelle jäämistään Ižmaš-konsernissa, Udmurtian Iževskissä pääinsinöörinä. Hän on saanut lukuisia kunnianosoituksia kuten Sosialistisen työn sankarin arvon, Stalinin kunniamerkin, Presidentti Jeltsinin kunniamerkin sekä Pyhän Andreaksen ritariuden. Presidentti Medvedev myönsi Kalašnikoville Venäjän federaation sankarin arvon hänen 90-vuotispäivänään.


AK-47 Kalašnikov (ven. Автомат Калашникова (образца 1947 года), Avtomat Kalašnikova [obraztsa 1947 goda]  

AK-47 on minullekin hiukan tuttu ase - eli nähty ja laukaistu on. Aseesta kirjoitan enemmän myöhemmin.
Aiheesta luin noin vuosi sitten kirjan, "C. J. Chivers - Aseiden ase", jossa kylläkin kerrottiin paljon muustakin sarjatuliaseiden kehityksestä: Gatling, Maxim, M-16 jne. Kuitenkin kirjan pääosissa oli Mihail Kalashnikov ja hänen "lapsensa".





maanantai 2. joulukuuta 2013

VENÄJÄN ILMAVOIMAT - Läntinen Sotilaspiiri

 
 
 
Venäjän ilmavoimien rakenne on organisoitu uudelleen ja sen kalustoa päivitetään ja uusitaan. Läntisen sotilaspiirin alueella on merkittävää ilmavoimaa 14 lentotukikohdassa, meitä lähimpänä Kuolan niemimaalla, Karjalassa ja Pietarin lähellä.


Ilma-alustyypit ja kiinteäsiipisten taistelukoneiden arvioidut lukumäärät (suluissa) läntisen sotilaspiirin tukikohdissa (1.ilmavoimat ja ilmapuolustusvoimat). Koneiden tosiasiallista lentokunnosta ja käytettävyydestä ei ole mitään tietoja.

1. Montsegorsk, 3. lentoryhmä, 7000. lentotukikohta (60-konetta)
- Su-24M, Su-24MR, MiG-25RB, MiG25RU, MiG31B ja MiG31BM

3. Alakurtti
- ei pysyviä yksiköitä

4. Besovets (Petroskoi), 2.lentoryhmä, 7000. lentotukikohta (30 konetta)
- Su-27 ja Su-27UB

5. Levassova (Pietari), 549. lentotukikohta (2.luokka)
- Mi-8 ja Mi-24
6.lentoryhmä, 7000. lentotukikohta
- An-12, An-26, Il-22, Mi-8, Tu-134

6. Khotilovo, 4.lentoryhmä, 7000. lentotukikohta (50 konetta)
- MiG-31B, Su-27 ja Su-27UB

8. Vjazma (Dvoevka), 378. lentotukikohta (2.luokka)
- Mi-8, Mi-24ja Mi-28N

15. Tsikalovsk (Kalingrad), 7. lentoryhmä, 7000. lentotukikohta (30 konetta)
- Mi-8, Mi-24, Su-27 ja Su-27UB

16. Tsernjahovsk (Kalingrad), Rynnäkkökone-eskadrilli, 7000. lentotukikohta (20 konetta)
- Su-24M

11. Grabtsevo (Kaluga)
- Mi-8 ja Mi-24

12. Khalino (Itä-Kursk), 5.lentoryhmä, 7000.lentotukikohta (60 konetta)
- MiG29S, MiG-29UB, MiG-29SMT ja MiG-29UBT

13. Vorononetz (baltimor), 1. lentoryhmä, 7000. lentotukikohta (40 konetta)
- An-30, Mi-8, Su-24M, Su-24MR,MiG-25RB,MiG-25RU, Su-34

ILMAVOIMIEN ESIKUNTA

2. Olenegorsk (Vysokly), 6950. lentotukikohta(30-35 konetta)
-Tu-22M3

10. Shaykovka, 6950. lentotukikohta(30-35 konetta)
-Tu-22M3

9. Dyagilevo(Ryazan), Erillinen ilmatankkauseskadrilli, 6950. lentotukikohta
Il-78 ja Il-78M

14. Engels, 6950. lentotukikohta (40-45 konetta)
- Tu-95MS ja Tu-160

7. Moskova
 

 


Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen Venäjän ilmavoimia on organisoitu uudelleen ja neljä kertaa, vuosina 1991, 1998, 2003-2004 ja vuodesta 2009 lähtien asevoimien kokonais-uudelleenorganisoinnin myötä. Ilmavoimien osalta organisaatiota on madallettu ja siirrytty tukikohtaorganisaatioon lentorykmenttien sijasta.

Entisen neliportaisen Ilma – armeija- Lentodivisioona- Lentorykmentti- Laivue -komentoketjun sijasta uusi järjestelmä on kolmiportainen: Operatiivinen esikunta – Lentotukikohta – Laivue. On huomattava, että Lentotukikohta ei tässä yhteydessä tarkoita fyysistä tukikohtaa, vaan se on yksikön nimitys. Samalla juuri muun muassa tämän komentorakenteen lyhentämisen myötä ilmavoimissa on kadonnut noin 50 000 upseerin virkaa.

Venäjän ilmavoimat poistaa vanhentuneita konetyyppejä ja korvaa niitä uusilla mahdollisuuksien mukaan. Uusien koneiden saaminen palveluskäyttöön on kuitenkin ollut hitaampaa kuin olisi toivottu. Suurimpana ongelmana ei ole raha, vaan pitkään melko pienellä kapasiteetilla toimiminen lentokoneteollisuuden tuotannon nostaminen tilausten edellyttämälle tasolle.

Viimeisimmässä Venäjän aseistusohjelmassa (GPV-2020), joka ulottuu vuoteen 2020 saakka, on ilmoitettu yli 600 uuden lentokoneen ja 1000 helikopterin tarpeesta. Niiden hankkimiseen on allokoitu noin 100 miljardia euroa. Hankintasuunnitelmaa päivitetään kuitenkin koko ajan. Tukikohtien määrää on vähennetty, mutta jäljelle jääneissä on laajamittaista korjaus- ja rakennustoimintaa. Läntisen sotilaspiirin alueella Khalinon tukikohdan remontti valmistui viime syyskuussa; lisäksi Engelsin ja Kaliningradin Tsikalovski kiitoteitä on uusittu ja myös Voronezissa remontti alkoi jokin aika sitten. On huomattava että suuri osa Venäjän merivoimien hävittäjä- ja pommikonekalustosta on siirretty ilmavoimille. Näihin kuuluvat muun muassa Itämeren Laivaston Suhoi Su 27 ja SU-27Ub hävittäjät, Su-24M-rynnäkkökoneet ja Su-24MR-tiedustelukoneet sekä Pohjoisen laivaston Tupolev TU-22M3-pommittajat. Ilmavoimille nykyään kuuluvat ilmatuki- ja kuljetushelikopterit palaavat maavoimien organisaatioon vuoteen 2020 mennessä.

Läntisessä sotilaspiirissä on nykyään yhteensä nelisen sataa taistelukonetta,joita puolet on yksi- ja kaksipaikkaisia hävittäjiä. Hävittäjä -pommittajia on noin 70, raskaita pommikoneita reilut 100 ja kevyitä tiedustelukoneita parikymmentä.

Tupolev Tu-22M pommikone
 

VIISI HÄVITTÄJÄTUKIKOHTAA

Venäjän ilmavoimien hävittäjävoiman ytimen muodostavat Su-27, MiG-29 ja MiG-31-koneet. Läntisen sotilaspiirin alueella on viisi hävittäjätukikohtaa: Montsegorsk (MiG-31), Besovets (Su-27), Khotislovo (MiG-31 ja Su-27), Kalingrad (Su-27) ja Khalino (MiG-29).

Suurin osa sotilaspiirin 60:stä Su-27 hävittäjästä on päivittämättömiä 27P- ja S-versioita sekä
UB -harjoituskoneita, joita on kolmisenkymmentä. Niiden ilmasta maahan kyky rajoittuu raketteihin ja rautapommeihin. Läntisellä alueella vasta tulossa olevan Su-27SM3-päivitysversion ohjaamosta löytyvät neliväri -LCD -näytöt ja uusi GPS/GLONASS- satelliittinavigointijärjestelmä. Maalinetsintä- ja maalinseurantajärjestelmä on uusittu ilmasta – maahan -ohjuksia varten ja se on liitetty myös kypärätähtäinjärjestelmään.

Khalino on Läntisen sotilaspiirin MiG-29-keskus, johon on sijoitettu kaikki MiG29SMT-hävittäjät (28 konetta) ja UBT -harjoituskoneet (6 konetta). AESA -tutkalla,lasiohjaamolla ja HOTAS:lla (hands-on throttele and stick) varustettu SMT on paljon kykenevämpi konemalli kuin sen edeltäjä 29S.

Edeltäjistään SMT poikkeaa ulkoisesti selkeämmin vielä S-malliakin pitemmästä kyttyrästä , jossa on muuna muassa polttoainesäiliöt. Kaksipaikkainen UBT on myös täysiverinen sotakone tutkaohjattuja ohjuksia lukuun ottamatta. Sekä SMT:ssä että UBT:ssä on ilmatankkauskyky. Lisäksi Khalinossa on kolmisenkymmentä MiG-29S:ää ja UB:ta.
 
MiG-29 SMT hävittäjiä


Vanhojen MiG-31:ien päivitysohjelma on edennyt hitaasti ottaen huomioon , että se alkoi jo 15 vuotta sitten. Kun päivityksen sisällöstä päästiin yksimielisyyteen, ensimmäiset 31 BM:t luovutettiin ilmavoimille viisi vuotta sitten. Päivitysohjelma viedään loppuun vuoteen 2020 mennessä. Läntisessä sotilaspiirissä on yhteensä viitisenkymmentä MiG-31:tä, joista kymmenkunta on päivitetty BM -standardiin.

BM:n ohjaamossa on monitoiminäytöt ja satelliittinavigointijärjestelmä. Ilmasta ilmaan aseistusta on kehitetty ja PESA -tutka on päivitetty. Ulkoisesti BM -mallin erottaa perusversiosta siitä, että tyypillisen suuret siipiripustimet on vaihdettu pienempiin ja ohjaamon ylkäpuolella näkyy periskooppi.
 
MiG-31 täydessä aselastissa

 
POMMIKONEVOIMAA

Hävittäjä -pommitajien muodostamaa taktista pommitusvoimaa Läntisessä sotilaspiirissä on Montsegorskissa , Kalingradissa ja Voronetzissa, yhteensä noin 70 koneen verran. Uusinta Sukhoi Su-34-tyyppiä löytyy vain Viribetzusta, yhteensä 10 konetta. Sen tulo palveluskäyttöön on kuitenkin ollut odotettua hitaampaa, minkä vuoksi on odotettavissa, että SU-24:n elinkaarta jatketaan yli vuosikymmenen lopun. Su-25 rynnäkkökoneita ei ole Läntisen sotilaspiirin laivueissa.
 
 Sukhoi Su-34 pommikone

Yhteensä noin Sukhoi SuMR ja MIGRB -tiedustelukonetta on Kuolassa ja Voronetzissa. SuMR -laivastoa ei ole päivitetty mitenkään, mutta muutama edelleen lentokuntoinen MiG-35RB kone aiotaan pitää päivityksin entokunnossa vuoteen 2020 saakka. Niihin asennetaan lasiohjaamot, satelliittinavigointijärjestelmä, uusi elektroninen tiedusteluvarustus, reaaliaikainen valokuvaus ja video järjestelmä sekä SLAR- tutka (Side-looking Airborne Radar).

Läntisen sotilaspiirin alueella sijaitseva pommikonevoima on kaikki suoraan puolustushaaran esikunnan komennossa. Koneita on kolmessa eri tukikohdassa, joista meitä lähimmässä, Kuolan niemimaan Olenegorskissa, on 30-35 Tu-22M3:a. Samaa konetyyppiä on noin saman verran myös Shaykovkassa, Moskovan kaakkoispuolella. Tu-95MS- ja Tu-160 – strategisten pommittajien tukikohta on vielä kauempana kaakossa, Engelsissä. Siellä on vajaat kolmisenkymmentä Tu-95MS- ja kaikki Tu- 160 konetta.

Koska Tu-22M3:ssa ei ole ilmatankkausmahdollisuutta, sitä ei lasketa strategiseksi pommittajaksi, vaan ainoastaan pitkän kantaman pommikoneeksi. Ilmavoimien Olenegorskissa olevat noin 30 konetta ovat peräisin merivoimilta ja niille tulee sama pommitustehtäväkuva kuin merivoimissa.

Modernisoituja versioita, Tu-22M3M, pitäisi olla yhteensä noin 30 konetta vuoteen 2020 mennessä. Ne pystyvät käyttämään aikaisempaa laajempaa asevalikoimaa ja saavat myös uuden avioniikan ja kommunikaatiojärjestelmät. Toistaiseksi vain yksi -kaksi konetta on päivitetty. Vuoden 2009 Zapad – harjoituksissa konetyypillä laukaistiin ensimmäistä kertaa uuden sukupolven täsmäaseita.

Tu-95MS-koneita on kahta versioita: MS-6 pystyy laukaisemaan enintään kuusi risteilyohjusta rungon sisältä ja M16 lisäksi 10 risteilyohjusta neljästä siipikannattimesta. Kuluvanan vuonna koneita aletaan päivittää Tu-95MSM – standardiin, joka kuljettamaan kuuden Kh-55-risteilyohjuksen sijasta kahdeksan Kh-101-risteilyohjusta. Samalla päivitetään tutka, lennonhallinta- ja navigointijärjestelmä ja koneet saavat lasiohjaamon. Koko laivasto päivitetään 10 vuoden kuluessa.

Tu -160M – standardiin on valmistunut kaksi uutta ja neljä päivitettyä konetta. Loput kymmenen konetta on tarkoitus päivittää vuosikymmenen loppuun mennessä. Standardi sisältää uusitun avioniikan, tulenhallinta- ja elso -järjestelmän sekä navigointivarustuksen. Uusittu kone voi pudottaa sekä rauta- että täsmäpommeja ja laukaista risteilyohjuksia.

Tu-95MS pommikone

HELIKOPTERIT

Vuodesta 2003 lähtien kokonaan ilmavoimien komennossa olleista helikoptereista muodostetaan vuosikymmenen loppuun mennessä 14 ilmailuprikaatia, joista neljä jä ilmavoimien sotilaspiirien komentoon ja 10 siirtyy takasisin maavoimille. Tällä hetkellä varsiniasia helikopteritukikohtia Läntisessä sotilaspiirissä ovat Levassova, Vjazma, Kalingrad ja Grabtsevo.

Vaikka GPV-2020:n perusteella uusia helikoptereita pitäisi tulla yli 1000 vuosikymmenen loppuun mennessä, on epäselvää, ehditäänkö tuohon määrään kouluttaa riittävästi miehistöjä näin lyhyessä ajassa. Tuhannesta helikopterista 400 on Mi-8:n uusia malleja, Mi-8-MTV-5 ja Mi-8MTVSh.

Rynnäkkökoptereiden pääosa muodostuu edelleen Mi-24: sta, joita on kahta versiota. Mi-24V:n tunnistaa nokan oikealle puolelle asennetusta nelipiippuisesta 12,7 millimetrin konekivääristä, kun P-variantissa se on karvattu kaksiiputkisella 30 millimetrin tykillä. Osa Mi-24P-koptereista on modernisoituja tai modernisoidaan pimeätoiminta kelpoisiksi PN- versioiksi.

 Mi-24V taisteluhelikopteri
 
UUSIA MALLEJA TULOSSA

Su-27:stä on tulossa palveluskäyttöön myös uusi Su-35-malli, jota ei pidä sekoittaa 25 vuotta sitten ensilentonsa tehneeseen saman nimiseen malliin. Toissa vuonna ensilentonsa tehneen uuden Su-35:n on tarkoitus olla väliaikainen ratkaisu, kunnes tehtaan T-50 (PAK_FA) saadaan palveluskäyttöön. Nyttemmin Su-35:tä ajatellaan jo T-50:n osittaisena korvaajana, koska se on selvästi edullisempi. Koneita on valmiina nyt jo pitkälle toistakymmentä ja niitä suunnitellaan valmistettavaksi yhteensä 48.

Su-35:ssä on PESA -tutka, joka näkee parhaimmillaan 400 kilometrin päähän ja pystyy seuraamaan 30 maalia samanaikaisesti. Sen ilmasta -maahan- moodi pystyy seuraamaan samanaikaisesti neljää maalia, joista kahden kimppuun voidaan hyökätä yhtaikaisesti. Muina ominaisuuksina ovat muun muassa lasiohjaamo ja kääntyvät suihkuputket. Kotimaahan tarkoitetut koneet ovat tyyppiä 35S, kun taas riisutuista vientimalleista S-kirjain puuttuu.

SU-27:n vientimalli SU-30 on tulossa myös kotimaan käyttöön merkinnällä SU-30SM. Sopimus 30 koneen toimittamisesta ilmavoimille tehtiin viime vuonna, jolloin nähtiin myös tyypin ensimmäinen koelento. Su-30SM:ään tulee vientimallia tehokkaampi tutka ja laajempi asevalikoima. Jää nähtäväksi, sijoittaako asevoimat kumpaakaan uutta mallia Läntisen sotilaspiirin laivueisiin.

MiG: in keskikokoisen monitoimihävittäjän, MiG-35:n, täysmittainen tuotanto alkanee ensi vuonna. Muun muassa AESA-tutkalla ja ilmasta maahan kyvyllä varustettua tyyppiä ei saatu myytyä Intialle, mutta kotimaahan sitä lienee tilattu viitisenkymmentä konetta.
 
MiG-35 monitoimihävittäjä

Venäjän ensimmäinen viidennen sukupolven hävittäjästä, Suhoi T-50:stä , on käytössä neljä prototyyppiä ja viides valmistuu kuluvana vuonna. Koneen sarjatuotanto aiotaan aloittaa vuonna 2015 kahdeksalla koneella. Vuosikymmenen loppuun mennessä koneita odotetaan valmistuvan yhteensä noin 60.


Suhoi T-50 ja koelento 2010

Artikkelin lähde: Siivet, The Wings 4/2013 - Kuvat: Internet