Aselajeja

Aselajeja
T-72M, F-18 C/D Hornets, Hamina class Missileboat Pori

maanantai 1. elokuuta 2011

SUKHOI T-50 PAK FA

Russia to speed up fifth generation fighter development

 


VENÄJÄN TULEVA HUIPPU-HÄVITTÄJÄ ETENEE

Venäjän tulevan taktisen häivemonitoimihävittäjä Sukhoi T-50 PAK FA:n kehitysohjelma etenee ripeästi - kauas kantoisin seurauksin.

Sukhoi T-50 PAK FA:n  toinen prototyyppi suoritti ensilentonsa 3.3.2011. Ensimmäinen prototyyppi teki ensilentonsa 29.1.2010, ja sillä on tehty 36 koelentoa sisältäen suurten kohtauskulmien lennot ja yliäänikokeet, Nyt kun käytössä on kaksi konetta, voidaan testausohjelmia viedä läpi intensiivisemmin. Kahden ensimmäisen koneen testauksessa keskitytään perusasioihin: aerodynamiikkaan, koneen käyttäytymiseen ja ohjattavuuteen, alijärjestelmien sekä rakenteiden testaukseen. Koelento-ohjelmaan liittyvät vuonna 2011 jo laajemmin varustellut 3. ja 4. prototyypit, joissa on muun muassa ase, tutka- ja tulenjohtojärjestelmät. Näiden koneiden testauksen perustella päätetään vuonna 2012 valmistettavan esisarjan tuotantoerän laajuudesta.
Esisarjan koneita tullaan testaamaan taktisessa käytössä vuosiin 2014-2015 asti, minkä jälkeen vuonna 2016 alkaa varsinainen sarjatuotanto ja vuonna 2017 toimitukset joukko-osastoihin. Koko PAK FA - ohjelman kustannukset vuodesta 2002 alkaneesta suunnittelu-työstä esisarjan koneiden valmistukseen vuoteen 2012 saakka ovat vain 2 miljardia dollaria – mikään länsivaltio ei ole pystynyt yli kolmeen vuosikymmeneen kehittämään ensilinjan hävittäjää näin nopeasti ja edullisesti.



Koska PAK FA on, ainakin paperilla taktisilta ominaisuuksiltaan ylivoimainen kaikkeen maailmalaajuisesti käytössä tai suunnitteilla olevaan hävittäjäkalustoon verrattuna, sen laajamittainen palveluskäyttö Venäjälle sekä vientitoimitukset muuttavat merkittävästi sotilaallista tilannetta niillä alueilla, joissa se tulee käyttöön.

 Sukhoi T-50 ja USA:n F-22 Raptor,joka on tällä hetkellä käytössä ja ylivoimaisesti paras hävittäjä.

Koska Suomen ilmavoimien F-18 Hornet-kalusto on korvattava 2030-luvulla, kohdistuu valintaan tavallisesti enemmän panoksia, niin taloudellisesti kuin sotilaallisesti arvioituna. Mielenkiintoista on seurata, että tullaanko erittäin kalliin länsikaluston rinnalla edes harkitsemaan muita koneita, jotka olisivat tasaväkisiä Venäjän SU-35- ja Pak FA-lentokaluston kanssa. Näitä voisivat olla Sukhoi PAK FA:n vientiversio tai sen pohjalta yhdessä Intian kanssa kehitettävä FGFA-evoluutiomalli.

Sukhoi T-50 PAK-FA prototyypin ensilento 29.1.2010

(Blogijutussani olen lainannut artikkelia Suomen Sotilas-lehdestä 3/2011)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti